ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣ: ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ

Με αφορμή το Συνέδριο του Διαδημοτικού Δικτύου Υγείας

Είχαμε την ευκαιρία να λάβουμε μέρος, με ανάθεση εκ μέρους του Δήμου, στο «7ο Συνέδριο Διαδημοτικού Δικτύου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης»,  που οργανώθηκε στο  Δημαρχείο Πυλαίας – Χορτιάτη (πρώην Δήμος Πανοράματος) στις 8 και 9 Απριλίου 2011. Το κεντρικό θέμα του συνεδρίου ήταν «Δημοτικά κέντρα πρόληψης και προστασίας της υγείας σε όλους τους καλλικρατικούς δήμους» και αναδείχθηκε σαφέστατα με την παρουσίαση επί μέρους θεματικών που επεξεργάστηκαν ειδικοί σε «στρογγυλά τραπέζια» κατά τη διάρκεια του διημέρου. Η κίνηση αυτή,  του «δικτύου υγιών πόλεων», που έχει λάβει διεθνή πιστοποίηση σε επίπεδο Ηνωμένων Εθνών (Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας), προβάλλει στη χώρα, μέσω των δήμων, το ιδεώδες της πρόληψης και της προστασίας της υγείας στη μικροκλίμακα της πόλης και του δήμου.
Είναι βέβαιο πως η παρούσα δυσμενής οικονομική, κοινωνική και πολιτική συγκυρία στη χώρα μας κατέστησε επείγοντα τα ζητήματα υγείας και της φροντίδας της. Η σκληρότητα τήρησης των υποχρεώσεων του  «Μνημονίου» καθώς και οι αδυναμίες που προκύπτουν από την εφαρμογή του «Καλλικράτη» στους δήμους, αναδεικνύουν περισσότερο τις δυσκολίες εφαρμογής ενός συστήματος προστασίας της υγείας, πρόληψης και θεραπείας. Λόγω υποχρηματοδότησης, αυτό θα θίξει επιλεκτικά τους οικονομικά ασθενέστερους.
Ως μεσογειακή ευρωπαϊκή χώρα, χάρη και σε όλα τα θετικά κλιματικά, διατροφικά και πολιτισμικά στοιχεία που αυτό συνεπάγεται, είμαστε αρκετά καλά. Η γενικότερα καλή κατάσταση υγείας του πληθυσμού της χώρας μας εμφανίζεται όμως σε «κατιούσα», πράγμα που φανερώνεται από το γενικό (γενικότατο, πράγματι) δείκτη υγείας και ευμάρειας του πληθυσμού που προκύπτει από την έννοια του «προσδόκιμου επιβίωσης». Το προσδόκιμό μας, ως μέσος όρος διάρκειας ζωής του ελληνικού πληθυσμού, στην ευρωπαϊκή κλίμακα σύγκρισης, έπεσε την τελευταία εικοσαετία, κατά 8 βαθμίδες (από την 3η θέση στην 11η), ενώ σε παγκόσμια κατάταξη βρισκόμαστε στην 29η θέση μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο. 

Προφανώς, ενώ ο  μέσος όρος μας είναι καλός (έστω και μειωμένος), είναι βέβαιο πως η κοινωνική ανισότητα που υπάρχει στη χώρα μας, θα εκδηλώθηκε έτσι ώστε να λείψει η κατάλληλη φροντίδα 1) σε ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού (νεογέννητα, γέροντες, χρήστες ουσιών) και 2) υπό δεδομένες συνθήκες λειτουργίας της οικονομίας και της πόλης (ατυχήματα της δουλειάς και του δρόμου, καθυστέρηση επείγουσας μεταφοράς), πράγμα που μας φέρνει πίσω. Η αλλαγή της διατροφής αποτέλεσε και αυτή, σε συνολική μάλιστα βάση, κύριο αρνητικό παράγοντα και, όπως επισημάνθηκε στο Συνέδριο, ακόμα και η οπισθοχώρηση της χρήσης του ποδηλάτου θα συνετέλεσε αρνητικά.
Η παρατεταμένη, καθώς εκτιμάται, αβεβαιότητα της οικονομίας μας, οδηγεί σήμερα σε 1) «νοσηρότητα» που θα μεταβληθεί, λόγω «λιτότητας» αφού «νέες» ασθένειες θα ξαναβγουν στο προσκήνιο και σε 2) «θνητότητα» που θα τροποποιηθεί από αιτίες που θα γίνουν απειλητικές για τη ζωή ενώ είχαν μέχρι τώρα απωθηθεί. Οι φτωχότεροι, οι απολυμένοι, οι ανασφάλιστοι και όλοι οι κοινωνικά αβέβαιοι (π.χ. αλλοδαποί και μετανάστες) θα εκτεθούν σε συνθήκες που θα τους βασανίσουν αν αυτοί δεν προστατευθούν, εδώ και τώρα. Είναι βέβαιο πως η φτώχεια (ως εκδήλωση της κοινωνικής ανισότητας και αδικίας σε μια σχετικά πλούσια κοινωνία) είναι και παραμένει ο σημαντικότερος παράγοντας αδυναμίας προστασίας της υγείας κάποιων τμημάτων του πληθυσμού.  
Ας υπενθυμίσουμε εδώ, για παράδειγμα, πως, σε πανελλήνιο επίπεδο, οι γυναίκες της ανώτερης εισοδηματικής τάξης κάνουν το «τεστ ΠΑΠ», σε ποσοστό 86% ενώ στις χαμηλότερες εισοδηματικές τάξεις το ποσοστό είναι 67%. Στο πλαίσιο αυτό, η προληπτική φροντίδα υγείας του πληθυσμού θα πρέπει να αντιμετωπιστεί συστηματικά. Η πρόληψη και η προσυμπτωματική δράση μπορεί να αναληφθεί στο τοπικό επίπεδο που θεωρείται πως «κατοπτεύεται» από τους δήμους. Η έννοια της λέξης αυτής σε εισαγωγικά είναι πως ο Δήμος, που έχει αντίληψη των ιδιαιτεροτήτων της τοπικής κοινωνίας, μπορεί να αναλάβει ιδιαίτερες παρεμβάσεις. Ο Δήμος Πρέβεζας μπορεί λοιπόν να ζητήσει στοιχεία από τις ιατρικές και υγειονομικές υπηρεσίες και να οργανώσει εβδομάδες «τεστ ΠΑΠ» ή «κρυφού αίματος κοπράνων» κατά συνοικίες της πόλης και οικισμούς της πρεβεζάνικης υπαίθρου. Οι γιατροί της δημοτικής μας περιφέρειας είναι οι καταλληλότεροι να προτείνουν αποτελεσματικές ανθρωπιστικές παρεμβάσεις. Να δούμε όλοι μαζί τη γεωγραφία της αγωνίας.
Θεωρείται πως η πρόληψη μπορεί να τεθεί υπό την άμεση και αυστηρή εποπτεία του Δήμου,  αφού μάλιστα αυτή κοστίζει λιγότερο από οποιαδήποτε μεταγενέστερη νοσοκομειακή θεραπεία, με κόστος αναφοράς «1 ευρώ πρόληψης = 5 ευρώ θεραπείας». Όπως υπογραμμίστηκε στο Συνέδριο, είναι σκόπιμο, να προβλεφθεί η προμήθεια μαστογράφου σε κάθε δήμο (επ’ ωφελεία των αντιπροσωπειών ιατρικών μηχανημάτων, είναι γεγονός…). Θα γίνει αυτό, π.χ. στη δική μας περίπτωση,  με κοινωνικότερη αναμόρφωση του ήδη ισχνού προϋπολογισμού, ή έστω με σθεναρή θέση ως προς την επιβολή υψηλότερων τελών π.χ. σε «χαϊδευτικά» παρεχόμενες δημοτικές υπηρεσίες; Θα συμφωνηθεί να αφορά αυτό το χαράτσωμα ταχτοποιημένα στρώματα επωφελούμενων δημοτών / ψηφοφόρων; Ή μήπως μια τέτοια διαδικασία καταναγκαστικής κοινωνικής αλληλεγγύης και καταπολέμησης της κοινωνικής αδικίας θα αναδειχθεί  σε πρώτης τάξεως ψηφοθηρική ευκαιρία προς χάρη μερίδων της δημοτικής αντιπολίτευσης; Και τι θα γίνει αν μας ξεπεταχτεί κανένας «ευεργέτης»; Και αν τα χρήματα προέρχονται από ξέπλυμα; Θα δεχτούμε να γίνονται σωτήριες διαγνώσεις με το μαστογράφο της ύποπτης δωρεάς;…
[Κατά τη διάρκεια της εναρκτήριας συνεδρίασης έγινε έξω από το δημαρχείο Πυλαίας – Χορτιάτη συγκέντρωση, ενώ δύο-τρία άτομα μπήκαν στην άιθουσα, ήσυχα και κόσμια, και διένειμαν ανακοίνωση με αφορμή το συνέδριο «διαδημοτικού δικτύου υγείας». Προερχόταν από τη Γραμματεία Υγείας Πρόνοιας του Πανεργατικού Αγωνιστικού Μετώπου (ΠΑΜΕ). Στίξτε εδώ για να διαβάσετε τις ενδιαφέρουσες θέσεις].   
Σοβαρευόμαστε. Σε πολλά ζητήματα θα πρέπει να αναληφθεί δράση και εκ μέρους του Δημάρχου προσωπικά, που θα ζητήσει «επί τιμή» τη συμμετοχή όλων των δημοτικών παρατάξεων ώστε μη «δημοφιλή ζητήματα» να ενταχθούν θαρραλέα και υπεύθυνα στις πολιτικές του Δήμου. Και  τέτοια είναι: ο έλεγχος για  διακοπή του «νικοτινισμού» (δηλαδή του καπνίσματος με την ανθυγιεινή καταναγκαστική διάχυση του καπνού προς άλλους καθώς και τη σχετική δυσοσμία σε κλειστούς ΚΑΙ ανοιχτούς χώρους), η αστυνόμευση προς αποτροπή ατυχημάτων στην εργασία και το δρόμο, η επιβολή ΚΑΙ καταβολή προστίμων για αποφυγή συμμόρφωσης με τον ΚΟΚ, η χάραξη ποδηλατοδρόμων στο ανέγγιχτο αιματηρό οδικό βασίλειο της πρεβεζάνικης αυτοκίνησης, ο περιορισμός στη διάδοση των οινοπνευματωδών με σφίξιμο των ωρών μεταμεσονύκτιας λειτουργίας της πόλης και των «μαγαζιών» και άλλα. Ας σημειωθεί πως σε ερώτηση του γράφοντος, κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου, σε σχέση με την αντιμετώπιση των εντός της πόλεως αυτοκινητικών ατυχημάτων τα οποία, προφανώς, θεωρούνται και αυτά ως αντικείμενα πρόληψης, η απάντηση δεν ήταν καθόλου «ιατρική» ή «αστυνομική» (π.χ., αποφυγή οινοπνευματωδών κατά την οδήγηση, αλκοτέστ κ.λπ.) αλλά απόλυτα πολεοδομική: κατασκευή μεγάλων προστατευμένων νησίδων και σωστών διαβάσεων. Η λογική αυτή αφορά ιδιαίτερα και την Πρέβεζα. 
Είναι γνωστό πως, με την προεκλογική μας προγραμματική κατάθεση και δέσμευση, η κίνησή μας έθεσε, σε ανύποπτο χρόνο τον κεντρικό σκοπό «Υγεία για όλους» και, μέσα στην παρούσα δυσμενή συγκυρία, προσπαθούμε να τον εξειδικεύσουμε σε επιμέρους στόχους που μπορούν να επιτευχθούν με μικρότερο κόστος. Τέτοιοι, όπως εκδηλώνονται επί του παρόντος, είναι η υποστήριξη του Ιατρείου Κοινωνικής Αλληλεγγύηςκαι η προώθηση μελέτης λειτουργίας συστήματος δημοτικών σχολικών εστιατορίων που να εξυπηρετούν τις όποιες ανάγκες επιμελημένης «συν-τροφικής» διατροφής του μαθητικού πληθυσμού μας.
Όλα αυτά εγγράφονται σε προσπάθεια διάχυσης στην πρεβεζάνικη κοινωνία μιας θετικής στάσης για την υγιεινή διαβίωση με προβολή υγιεινών δραστηριοτήτων και στάσεων  σε ατομικό, επαγγελματικό και κοινωνικό επίπεδο. Αποτελεί πεποίθησή μας ότι η δημιουργία μιας ασπίδας προστασίας της συνοχής της κοινωνίας, μέσα από δίκτυα κοινωνικής αλληλεγγύης, εκφράζει προσπάθεια συντροφικής ανασυγκρότησης της κοινωνίας και αντιπροσωπεύει μια άμεση ενδιάμεση λύση στην κρίση, προς όφελός των λιγότερο ευνοημένων. Αν η όποια αλληλεγγύη είναι σημαντική υποχρέωση για όλους, ωστόσο, η δημοτική κίνηση «Δημόσιος Χώρος Πρέβεζα – Λούρος – Ζάλογγο» δεν λησμονεί, όπως το αποδεικνύει η συνέπειά της, τη δέσμευσή της για συγκεκριμένη θεσμική, λόγια και κινηματική δράση σε θέματα υγείας και ζωής. Εδώ και τώρα, συντρόφια…

    

 Γιάννης Ρέντζος,  Δημοτικός σύμβουλος, επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης «Δημόσιος Χώρος Πρέβεζα – Λούρος – Ζάλογγο»

 Λάβετε μέρος στις ανοιχτές δημοσκοπήσεις της δημοτικής παράταξης ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΩΡΟΣ ΠΡΕΒΕΖΑ – ΛΟΥΡΟΣ – ΖΑΛΟΓΓΟ

 
This entry was posted in Δημόσιος Χώρος. Bookmark the permalink.