Η ΠΡΕΒΕΖΑ ΑΝΘΡΩΠΟΒΑΔΙΣΤΗ ΠΟΛΗ

Γιατί Αρχές και φορείς δεν υπηρετούν τη βαδισιμότητα;

Walking Man Manga by Jiro Taniguchi
Εδώ και εκατό τουλάχιστον χρόνια, από την εποχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, που η ταχυδρομική εξυπηρέτηση θα γινόταν με τα αυστριακά ταχυδρομεία, μέχρι σήμερα, στην Πρέβεζα υπάρχει ένα μόνο δημόσιο ταχυδρομικό γραφείο, στη ίδια περίπου θέση! Η πόλη μεγάλωσε αλλά δεν ιδρύθηκαν και άλλα δημόσια ταχυδρομικά γραφεία-παραρτήματα που θα εξυπηρετούσαν καλύτερα τον πληθυσμό της πόλης. Υπάρχουν και χειρότερα. Η Αστυνομία, που έχει και σοβαρά καθήκοντα επιτήρησης και αποθάρρυνσης του εγκλήματος και όχι μόνο υποδοχής πολιτών όπως το Ταχυδρομείο, από δύο γραφεία που είχε παλιότερα (διοίκηση και τμήμα) μέσα στην πόλη, έχει τώρα μόνο ένα και μάλιστα «διακριτικά» απομακρυσμένο σε σχέση με το κέντρο του πληθυσμού της πόλης. Καλλικράτης προ του Καλλικράτη!
Τα στοιχεία αυτά και πολλά άλλα παρόμοια φανερώνουν άγνοια κάθε «αντίληψης» της πραγματικής λειτουργίας της μικρής πόλης, όπως είναι η Πρέβεζα,  και, για διαφορετικούς λόγους,  αντιστρατεύονται το ιδεώδες της ενθάρρυνσης της βαδισιμότητας (walkability) με κέντρο την κουλτούρα του πεζού, του περιπατητή, του πεζοπόρου και την ήπια διαχείριση της πόλης. Δεν είμαστε βέβαια υπέρ της διάδοσης της αστυνόμευσης με διάσπαρτα «καρακόλια» ανά τας οδούς, αλλά ο κάθε καλόπιστος αναγνώστης αντιλαμβάνεται πως, σαν παραδείγματα, περισσότερα ταχυδρομικά και αστυνομικά γραφεία στην πόλη ενισχύουν τη διάθεση πεζοπορίας προς τις υπηρεσίες αυτές και μειώνουν την εξάρτηση από την αυτοκίνηση αφού οι αποστάσεις γίνονται έτσι  μικρές.
Σε ευρύτερη βάση θεωρούμε την αύξηση της βαδισιμότητας στην Πρέβεζα ως κοινό στόχο των αρχών, των πολιτικών και συνδικαλιστικών φορέων και των πολιτιστικών και κοινωνικών κινημάτων της πόλης. Πρόκειται για υπηρέτηση του «πολιτισμού του ανοιχτού δημοσίου χώρου» στην πόλη και στο συνολικό έδαφος του Δήμου Πρέβεζας και για προάσπιση των ανθρωπιστικών δικαιωμάτων και της αξιοπρέπειας των «πεζοπόρων της πόλης» και του εθελοντισμού υπέρ της βελτίωσης των όρων της καθημερινότητας στην πόλη.
Οι εν λόγω φορείς και κυρίως ο Δήμος οφείλουν να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για συμμετοχή στη μελέτη των ζητημάτων τα οποία συνδέονται με τη βαδισιμότητα και την πεζοπορία στην πόλη μας αναγνωρίζοντας τις υφιστάμενες συνθήκες πλημμελούς χωροταξίας και χωροθέτησης (βλ. τα παραδείγματα μας της Αστυνομίας και του ταχυδρομείου), υψηλού βαθμού αυτοκίνησης, καταχρηστικής παρέμβασης σε οριζόντιες και κατακόρυφες επιφάνειες της πόλης και αυξανόμενης εποχούμενης και κοινής εγκληματικότητας στη χώρα. 
Ένας μάλιστα φορέας, σαν σωματείο που θα μπορούσε να ιδρυθεί, θα πρέπει να ασχολείται με τη διατήρηση στενής επαφής με τους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς για διάθεση της εμπειρίας του σωματείου σε αυτούς και την όσο το δυνατόν ευρύτερη αντιπροσώπευση των συμφερόντων  των πεζοπόρων της πόλης απέναντι στις δημοτικές, αστυνομικές, δικαστικές αρχές και στους συνδικαλιστικούς φορείς, σε σχέση με τη βαδισιμότητα και την πεζοπορία στην πόλη και, αν χρειαστεί, σε σχέση με την κατά νόμο υποστήριξή των πεζών και των «βαδιστών» ενώπιον των φορέων αυτών.

Είναι φανερό πως ως «βαδιστές» νοούνται άτομα ή ομάδες που λόγω ηλικίας, φύλου, επαγγελματικής υποχρέωσης, κατάστασης «πεζού», υγιεινής συνήθειας, οικονομικής κατάστασης, κοινωνικής επιλογής ή της μεταξύ τους σχέσης, όταν πεζοπορούν μέσα στην πόλη, χρήζουν προστασίας. Είναι παιδιά και νεαρά άτομα, γυναίκες, μητέρες με αμαξάκια νηπίων, έγκυοι, οικογένειες ή ζεύγη, ηλικιωμένοι, περιπατητές αναψυχής, μέλη ευκαιριακών ή οργανωμένων συναθροίσεων, επισκέπτες της πόλης, χρήστες των δημόσιων μέσων μεταφορών σε αστικά και υπεραστικά δρομολόγια καθώς και, σε ειδικές περιπτώσεις, ποδηλάτες.
Είναι ενδιαφέρον να πούμε τελειώνοντας πως το βάδισμα αναδεικνύει σε ένα «κόμικς» του, μεταξύ πολλών άλλων, και ένας γιαπωνέζος δημιουργός, που ασχολείται με τα ζητήματα της πόλης,  ο Τζίρο Τανιγκούτσι. Ας δούμε το βίο και την πολιτεία του «βαδιστή» του Τζίρο Τανιγκούτσι. Ο ήρωας είναι ένας συμπαθής ντροπαλός νεαρός, καλοχτενισμένος και συνήθως με γραβάτα. Συχνά σιωπηλός, συχνά μόνος, ο άνθρωπος του γιαπωνέζικου κόμικς  βαδίζει ήρεμος μέσα στον ιαπωνικό αστικό χώρο. Διαλέγει παράδρομους και δεν χάνει την ευκαιρία να παρατηρήσει το δρόμο, τους ανθρώπους, την κίνηση. Χρησιμοποιεί τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ποτέ ιδιωτικό αυτοκίνητο. Και προτιμά στάσεις πριν από τον προορισμό του, για να κατέβει εκεί και να συνεχίσει με τα πόδια. Σελίδα-σελίδα, ο «βαδιστής» του Τανιγκούτσι περιγράφει την πόλη, σε όλες τις εποχές του χρόνου και σε όλες τις ώρες της ημέρας καθώς και τη νύχτα. Η λεπτή γραμμή του σχεδίου και η συμμετρική παράθεση των σκηνών, πάντα σε κανονικό ορθογώνιο πλαίσιο, συμβάλλει στην ενίσχυση των συναισθημάτων ηρεμίας, μοναξιάς και τάξης που επάγει το σενάριο. Όλα αυτά, βέβαια, είναι γενικότερα ζητήματα κοινωνικής (και αισθητικής) ιδεολογίας που επιδέχονται συζήτηση. 
Γιάννης Ρέντζος,
Δημοτικός σύμβουλος, επικεφαλής της Δημοτικής Παράταξης
«Δημόσιος Χώρος Πρέβεζα – Λούρος – Ζάλογγο»
This entry was posted in Δημόσιος Χώρος. Bookmark the permalink.

3 Responses to Η ΠΡΕΒΕΖΑ ΑΝΘΡΩΠΟΒΑΔΙΣΤΗ ΠΟΛΗ

  1. Ο/Η 7daily λέει:

    Γιάννη
    Το θέμα σου είναι απλό και εύκολο.
    Στο τελευταίο εκπαιδευτικό σεμινάριο του Γκουρού του Marketing το 1995, σχετικά και με το πολιτικό marketing ειπώθηκε το παρακάτω

    «Ζούμε στην εποχή της Αξίας. Αν δεν μπορέσουμε να προσφέρουμε καλύτερη ποιότητα στην χαμηλότερη τιμή αργά ή γρήγορα θα βγούμε από το παιχνίδι»

    . Και σε τοπικό επίπεδο αν δεν συνεργαστούν οι Πόλεις-Δήμοι με τις Επιχειρήσεις, τότε οι Επιχειρήσεις θα κλείσουν και οι Πόλεις θα ερημώσουν.
    Ήδη στην Πρέβεζα κλείνουν καταστήματα και ας ελπίζουμε να κλείσουν και άλλα, να αραιώσει και ο πληθυσμός (κάποιοι ήθελαν η πόλη να φτάσει στις 80.000 και καμάρωναν), να φύγουν και οι νέοι για άλλα μέρη για να βρούν εργασία, και να μείνουμε οι baby boomers, να την απολαύσουμε.

    Ετσι το περπάτημα θα είναι ΑΝΕΤΟ και ΑΣΦΑΛΕΣ.
    Μην κουράζεσαι και ηρθε η ώρα μας.

    Και η περιβόητος Λ.Ειρήνης ή μοντέρνα coffe street να δεις πως θα είναι κενή.

    Τέλος μην ξεχνάς, ότι από τον Φάρο (Εθνική Τράπεζα) μέχρι τον Αγιο Χριστόφορο είναι 1000 μέτρα, και οι παλιοί συνόδευαν με τα πόδια τον αναχωρούντα. Τώρα χρειάζεται αυτοκίνητο και μάλιστα πολυτελείας.
    Από τον ίδιο φάρο μέχρι την Μαργαρώνα είναι 2.000 μέτρα.
    Λοιπόν η κρίση έχει και τα ΚΑΛΑ της, και αφού δεν υπάρχει κανείς να ονειρευτεί και να μας πεί πως θα είναι η πόλη στα επόμενα 5, 10 15 χρόνια, τι ψάχνεις;;;
    Και που να δεις τι θα διαμορφώσει η φορολογική λαίλαπα από τις κατασχέσεις.
    Η πόλη δεν προσφέρεται ούτε για τους ηλικίας άνω των 55 ετών .
    Εμπρός λοιπόν να ανέβει και άλλο η βενζίνη για να αδειάσει η Πόλη και να μείνουμε οι πεζοπόροι και ποδηλάτες.

    • Ο/Η dimosioshoros λέει:

      Η Πρέβεζα έκανε τη μεγαλύτερη κατάθεση και υποθήκη που θα μπορούσε στην ιδιωτική πρωτοβουλία και σε ό,τι θα μπορούσε να αποκληθεί μοντέρνο επιχειρηματικό πνεύμα.

      Εξηγούμαι: Εκτιμώ πως η Λεωφόρος Ειρήνης αποτελεί τη μεγαλύτερη παρέμβαση αποκοινωνικοποίησης και ιδωτικοποίησης δημόσιου αγαθού στην ιστορία της Ηπείρου.

      Ίχνη “δημόσιου” και “κοινόχρηστου” που ξέφυγαν από τη λαίλαπα αυτού του εκσυγχρονισμού αποτελούν μόνο οι βρομοκολόνες της ΔΕΗ με τα κηδειόσημά τους.

      Πρέπει να σκεφτούμε πως στην Πρέβεζα υπάρχουν και απλοί άνθρωποι και όχι μόνο ιδιότητες του τύπου “καταναλωτής”, “εργαζόμενος”, “οδηγός”, “επιχειρηματίας” κ.λπ.

  2. Ο/Η dimosioshoros λέει:

    Να συμπληρώσω ακόμα πως η Λεωφόρος Ειρήνη συμβάλλει αποφασιστικά στην εκβιομηχάνιση, την αύξηση της βιομηχανικής παραγωγής και τη βελτίωση του εργατικού εισοδήματος. Εκτιμώ πως κάποιο, έστω μικρό, ποσοστό της παραγωγής και πώλησης γιαπωνέζικων, κορεάτικων αλλά και γερμανικών αυτοκινήτων οφείλεται και στην ύπαρξη αυτού του δρόμου. Μερικές εργατοσυνοικίες στο Τόκιο, στη Σεούλ και στη Στουτγκάρδη τρων ψωμάκι χάρη και σ’ αυτό το δρόμο. Αν αυτός ο δρόμος σουβλίζει την Πρέβεζα, αυτό είναι άλλο ζήτημα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s