ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ Ή/ΚΑΙ ΛΑΪΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ;

Το “κοινωνικό παντοπωλείο” ξαναβάζει μερικά θέματα

Η ίδρυση και λειτουργία ενός «κοινωνικού εστιατορίου» ή «δημοτικού εστιατορίου» είναι, υπό τις παρούσες συνθήκες, μια θεσμική πρόταση που πρέπει να δοκιμαστεί και να διευρυνθεί. Εννοούμε ένα ή περισσότερα συμβεβλημένα εστιατόρια με ηλεγμένα εδέσματα, με τριπλό τιμολογιακό καθεστώς 1) απαλλαγής για τους ανέργους, 2) εργατικού «κουπονιού» και 3) κανονικής πληρωμής. Για όσους εργάζονται σε επιχειρήσεις με ολιγάριθμο προσωπικό, θα υπάρχει τριμερής συμφωνία σίτισης μεταξύ εργοδότη, εργαζομένων  και επιχειρήσεων σίτισης για συμπερίληψη του μεσημεριανού φαγητού στο ημερομίσθιο και χρήση κουπονιών γεύματος που μπορούν να χρησιμοποιούνται σε οποιοδήποτε συμβεβλημένο εστιατόριο της πόλης και της δημοτικής υπαίθρου.

Μας δίνεται εδώ ακριβώς η ευκαιρία να πούμε, σε αναφορά και με το τίτλο του σημειώματός μας, πως, σε σχέση με το σχολικό εστιατόριο, το κοινωνικό παντοπωλείο και τις άλλες ιδέες αλληλεγγύης, σε πλαίσιο λειτουργίας μιας «λαϊκής δημοκρατίας», όπως αυτή είχε γίνει αντιληπτή τον καιρό του ΕΑΜ και της ΠΕΕΑ (Κυβέρνησης του βουνού), προβλεπόταν για το ταμείο κάθε σχολείου να «πλουτίζεται με προαιρετικές συνεισφορές, εράνους, καταβολές κ.λπ. με τη φροντίδα του συλλόγου του προσωπικού και του συλλόγου των γονέων ή της Σχολικής Επιτροπής». Το δεδομένο αυτό αντλούμε από το Σχέδιο μιας λαϊκής παιδείας στο οποίο «εμπνευστής στάθηκε ο Δημήτρης Γληνός» και αποτέλεσε «εισήγηση του ΕΑΜ και της ΕΠΟΝ στη γραμματεία παιδείας της ΠΕΕΑ» (βλ. εξώφυλλο και σελίδες 1, 5 και 6 για τα εντός εισαγωγικών, 1944). Συνεχίστε εδώ την ανάγνωση.

Διαβάστε επίσης θέσεις μας για το σχολικό εστιατόριο, το κοινωνικό καφενείο, το κοινωνικό ιατρείο.
This entry was posted in σχολικό εστιατόριο, Δημόσιος Χώρος, κοινωνικό παντοπωλείο, κοινωνικό εστιατόριο and tagged . Bookmark the permalink.

6 Responses to ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ Ή/ΚΑΙ ΛΑΪΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ;

  1. Πάντως με τα κοινωνικά παντοπωλεία έχω ενστάσεις. Έχω εκφράσει τις διαφωνίες μου στο βιβλίο μου (διαφήμιση εδώ -sic) επειδή κατά βάση είναι επικοινωνιακά τρικ δημοτικών αρχών σε συνεργασία με υπεραγορές που διαφημίζονται (βλ. ΣΚΑΪ). Αντίθετα, δράσεις που στηρίζονται στην ενεργοποίηση σε σταθερή βάση φορέων μιας περιοχής, λειτουργεί πιο δυναμικά και δεν καταντά φιλανθρωπία, αλλά ενεργός συμμετοχή και γνήσια ταξική αλληλεγγύη.

  2. Ο/Η dimosioshoros λέει:

    Σωστός!
    Όμως η δημοτική και/ή κρατική στέγη επισημοποιεί το πράγμα και το εμφανίζει ως πιο διαφανές συγκαλύπτοντας εμπορικές και προεκλογικές σκοπιμότητες.
    Δυστυχώς στις μικρές πόλεις το πνεύμα γνήσιας ταξικής αλληλεγγύης δεν αναδεικνύεται φυσιολογικά ή επικρίνεται σφοδρά από πολιτικές πλευρές που εκπλήσσει η τέτοια τους θέση.

  3. Μα, ναι, δεν αναιρώ τη δημοτική λειτουργία ούτε διαφωνώ. Οφείλει όμως να συνεργάζεται με τους πολιτες σε ένα κινηματικό επίπεδο. Και η ταξική αλληλεγγύη δεν εμφανίζεται μόνη της, αλλά γεννάται σταδιακά. Και φυσικά σε μικρές πόλεις τα πράγματα είναι δυσκολότερα…

  4. Ο/Η dimosioshoros λέει:

    Στην Πρέβεζα έγιναν και γίνονται προσπάθειες καλλιέργειας αυτού του πνεύματος που υπαινίσσεσαι αλλά τα αποτελέσματα είναι ακόμα φτωχά. Η λέξη κλειδί είναι «κινηματικό επίπεδο» όπως το γράφεις. Αλλά μια τέτοια λειτουργία απορφανίζει άλλες δομές που θα ήθελαν εκείνες να επωφεληθούν από ένα λαϊκό ενδιαφέρον που θα εκδηλωνόταν.

    • Σε καταλαβαίνω. Από τη μια έχουμε τους αιρετούς που θέλουν να ελέγχουν όλο το παιχνίδι και να φαίνονται -για λόγους επικοινωνιακούς- κι από την άλλη ενεργούς πολίτες που ίσως τους αντιτίθενται κιόλας. Και αυτά να περιτρυγυρίζονται από αδιαφορία. Σίγουρα είναι δύσκολο το παιχνίδι. Αλλά, αναρωτιέμαι πόσες φορές ο δήμος εκεί έκανε λαϊκές συνελεύσεις με ανοιχτή διαδικασία (ντουντούκες, πανό κλπ) και να κυνηγήσει να έρθουν όλοι οι τοπικοί φορείς (σύλλογοι, σωματεία κλπ); Όχι για μία τυπική διαδικασία… Και πόσες φορές μετά το επανέλαβε; είναι αυτό που λέγαμε άλλοτε: δεν μετράει η πρώτη, αλλά η δεύτερη κι η τρίτη φορά για να γίνει κάτι θεσμός και να έχει αποτελέσματα. Τότε θα είναι από μόνο του κινηματικό (σ.σ. όχι κίνημα με τη συνδικαλιστική έννοια, αλλά πολυμετοχικό με ενεργούς πολίτες που θα λειτουργήσει ως συμμετοχικός χείμαρρος).

      • Ο/Η dimosioshoros λέει:

        Πριν μερικά χρόνια έκανε ο Δήμος μια διαμαρτυρία για τις κεραίες κινητής τηλεφωνίας. Ακολουθήθηκε από λίγο κόσμο αλλά ήταν επιτυχημένη γιατί ξηλώσαμε και μια κεραία για την οποία ο πρώην δήμαρχος παραπέμφθηκε σε δίκη. Απομένουν πολλά άλλα τέτοια να γίνουν, για παράδειγμα στους δρόμους, για την προστασία των πεζών, των παιδιών, των ηλικιωμένων και των αναπήρων. Δεν υπάρχει όμως καμιά πολιτική βούληση. Η πολιτική βούληση είναι πως να κερδηθούν οι επόμενες εκλογές.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s