Η ΠΡΕΒΕΖΑ ΕΝΩΝΕΙ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Αλλά οι Πρεβεζάνοι γυρίζουμε την πλάτη στην τριπλή επέτειο της 9ης Μαΐου

[Η σημερινή επέτειος της 9ης Μαΐου γιορτάστηκε θλιβερά με δέκα περίπου άτομα στη δοξολογία του Αγίου Χαραλάμπους και άλλα τόσα στην κατάθεση στεφάνου στο μνημείο της εθνικής αντίστασης, μπροστά στη δημοτική βιβλιοθήκη. Ακολουθεί μικρή παρουσίαση για το νόημα της ημέρας].

Η 9η Μαΐου είναι μια πολύπλοκη τριπλή επέτειος και εορτή: 1) Ως νομοθετημένη ημέρα πανελλαδικού εορτασμού των εθνικών αγώνων και της Εθνικής Αντίστασης κατά του ναζισμού και του φασισμού, 2) ως Ημέρα της Ευρώπης (βλ. παρακάτω) και 3) ως σοβιετική και παλαιά κομμουνιστική επέτειος με αντιφασιστικό-αντιναζιστικό περιεχόμενο του τέλους του πολέμου (και ημέρα μνημοσύνης για τα πολλά εκατομμύρια νεκρών στη Σοβιετική Ένωση).

Ενθυμούμαι ένα «μικρο-ιστορικό» γεγονός που έλαβε χώρα πριν πέντε χρόνια (9 Μαΐου 2007) και ανέδειξε στην πόλη μας τα πολλά πρόσωπα της Ευρώπης. Συγκεκριμένα, με την ευκαιρία της ίδρυσης του παραρτήματος Αδριατικής και Ιονίου του «Φόρουμ της Ευρώπης των πολιτισμών» μας είχε ανατεθεί η κεντρική ομιλία στο Θεοφάνειο Πολιτιστικό Κέντρο. Πριν από την έναρξη της ημερίδας ζήτησε να λάβει το λόγο η δημοτική σύμβουλος και φίλη γιατρός Ειρήνη Παπαδημητρίου-Σαρρή (ως αναπληρώτρια του επικεφαλής του δημοτικού σχηματισμού υπό τον Νίκο Γιαννούλη) και τοποθετήθηκε πολύ θαρραλέα στο νόημα της ημέρας που, κατά τη γνώμη της, η απλή ευρωπαϊκή εορταστική ημερίδα απέκρυβε. Ίσως η παρέμβαση της Ειρήνης να έβαλε και μια βάση για μια πρεβεζάνικη ευρωπαϊκή αντίληψη. Γιατί;

Είναι γνωστό πως η έννοια της Ευρώπης είναι αρκετά θολή σε γεωγράφους, πολιτικούς, διανοουμένους και γενικό κοινό. Πολλά χρόνια τώρα η Ευρώπη συνδέεται άρρηκτα και αποκλειστικά με την «Ευρωπαϊκή Ένωση». Για το λόγο αυτό το μεγάλο λεξικό γεωπολιτικής του Υβ Λακόστ και των συνεργατών του υπενθυμίζει μερικά πράγματα. Μας υπενθυμίζει, για παράδειγμα πως η Ευρώπη αρχίζει από τον Ατλαντικό και τελειώνει στην Άπω Ανατολή αφού Ευρωπαίοι, δηλαδή Ρώσοι, ήταν εκείνοι που ενέταξαν όλα τα εδάφη της Σιβηρίας στον παγκόσμιο οικούμενο χώρο. Υπένθυμίζουν εξάλλου οι γάλλοι γεωγράφοι πως η διαίρεση ευρωπαϊκής/ασιατικής Ρωσίας δεν είναι μια παγκόσμια γεωγραφική και γεωπολιτική διαίρεση αλλά μια αποκλειστικά εσωτερική υπόθεση της παμμέγιστης Ρωσίας. Τίποτα δεν διαιρεί τη Ρωσία σε ευρωπαϊκή και ασιατική.

Ο ελληνικός πληθυσμός από αρχαιότατες φάσεις της ιστορίας του (πριν ενδεχομένως συνειδητοποιηθεί εθνικά-γεωπολιτικά) αλλά και μέχρι την πρόσφατη πολιτική μεταβολή στο ρωσικό – σοβιετικό χώρο είχε μια γεωπολιτική σχέση με τις ποικίλες ευρωπαϊκές και ευρασιατικές αυτοκρατορίες καθώς και μια ιδεολογική αντίληψη γι΄αυτές: Μέγας Αλέξανδρος, Ρωμαίοι, Βυζάντιο, Οθωμανική Αυτοκρατορία, Σοβιετική Ένωση με τη «Μεσανατολική» Ευρώπη. Δείτε περισσότερα εδώ.

Η γεωπολιτική διαίρεση του κόσμου σε Ανατολή και Δύση «έτυχε» να περνάει μέσα από την ημερομηνία της 9ης Μαΐου. Αυτή συμβολίζει το πέρας του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου όπως εορταζόταν στη Σοβιετική Ένωση και είναι συνδεδεμένη με την εμβληματική ύψωση της σοβιετικής σημαίας στη γερμανική βουλή (Ράιχσταγκ), σε εποχή κατά την οποία η Σοβιετική Ένωση ήταν σύμμαχος στον αντιχιτλερικό αγώνα. Σε μερικές χώρες  η «Ημέρα της Νίκης στην Ευρώπη», γνωστή ως «VE Day» (Victory in Europe Day) συμπίπτει με την προηγούμενη ημέρα 8η Μαΐου και αποτελεί ανάμνηση της συνθηκολόγησης του Τρίτου Ράιχ.

Η 9η Μαΐου συμβολίζει όμως και τη γενέθλια ημέρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ημέρα της Ευρώπης) με αφορμή την επέτειο της «Διακήρυξης Σουμάν«. Πραγματικά σε ομιλία του στις 9 Μαΐου 1950, ο γάλλος υπουργός Εξωτερικών Ρομπέρ Σουμάν πρότεινε την πολιτική συνεργασία αντί για πολεμικές αντιπαραθέσεις στην Ευρώπη. Αυτή «υιοθετήθηκε» από τους ευρωπαίους κεφαλαιούχους του κέντρου και, στο γεωπολιτικό κλίμα της εποχής, προωθήθηκε ως «ιδεώδης θέσμιση» μιας υπό κατασκευή  ευρωπαϊκής οντότητας. Πολλά ελληνικά κόμματα και πολλοί διανοούμενοι αλλά και εκπαιδευτικοί, γυρνώντας την πλάτη στη μοναδική ιστορική αυτονομία της Ελλάδας και λησμονώντας ότι ο ελληνικός λαός δεν είχε ποτέ πρωτοστατήσει σε ζητήματα συσσώρευσης κεφαλαίου και σε αποικιοκρατικές αγριότητες δέχτηκαν τον νέο «ευρωπαϊκό» ρόλο.

Advertisements
This entry was posted in Ευρώπη - ΕΕ, Εθνική Αντίσταση, Ιστορία, Λουξεμβούργο, γεωγραφία, εκπαίδευση and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Η ΠΡΕΒΕΖΑ ΕΝΩΝΕΙ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

  1. Στις περισσότερες ασιατικές γλώσσες η Ευρώπη και η Ασία αποτελούν μία ενιαία ήπειρο, ποτέ δύο όπως στις ινδοευρωπαϊκές γλώσσες. Εμείς επιλέγουμε λόγω φυλετικής διαφοροποίησης να τις βλέπουμε ως διαφορετικές ηπείρους, αν και η γεωγραφία και Γεωγραφία διαφωνούν…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s