ΕΝΤΟΛΗ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

Οδηγεί στην εκδήλωση «φιλοπατρίας» ή «φιλαρχίας»;

[Όλα όσα συμβαίνουν αυτόν το καιρό αποτελούν υλικό «ξυγγραφής» ιστορίας. Βρισκόμαστε έτσι, πάλι κοντά στο έργο του πρεβεζάνου λογίου Ηλία Β. Βασιλά με τον οποίον ασχοληθήκαμε και άλλες φορές. Παραθέτουμε απόσπασμα από σχετική μας εισήγηση. Διαβάστε το «Η» της εικόνας αριστερά σαν «Ηλίας»].

Επειδή για πολλούς ιστορία σημαίνει πατρίδα, είναι ενδιαφέρον να επισημανθεί πως με τα ιστορικά κείμενα του Βασιλά μεταφέρεται ένα γνήσιο πατριωτικό συναίσθημα τοπικότητας που δεν απορρέει πάντα από τη γεωπολιτική κρατική ή/και εθνική ολότητα. Σε μερικά σημεία, αποκρυπτογράφησα εύκολα πως η λέξη «πατρίδα» σήμαινε γι’ αυτόν το γενέθλιο τόπο μας   και χαίρομαι γι’ αυτό. Όσο για την εθνική έννοια «πατρίδα» σε αντιδιαστολή με την έννοια «εξουσία», αυτή αναδεικνύεται υπεύθυνα στα κείμενα του Βασιλά, μέσα από το εργαστήριο της κοινωνίας και της ιστορίας που είναι η πόλη, χάρη και στη διαφάνεια που προσφέρει η μικρή πόλη, όπου ξέρουμε πρόσωπα και πράγματα.

Οι συμπατριώτες μας είναι υποχρεωτικά «καλοί πατριώτες» ή μπορεί να είναι τουρκόφρονες, φιλότουρκοι και «αληπασαδικοί»;   Μπορεί να κατήγγειλαν στις Αρχές τον Πατρο-Κοσμά τον Αιτωλό για να μη θιγούν τα συμφέροντά τους;  Μπορεί να πλιατσικολόγησαν τα σπίτια των Εβραίων εκείνη τη νύχτα του εκπατρισμού τους, της 24ης προς 25η Μαρτίου 1944;  Υπήρχε λαϊκή προετοιμασία για συμμετοχή στην απελευθέρωση του 1912;  Σε τέτοια θέματα ο Βασιλάς δίνει αρκετά θαρραλέες απαντήσεις. Γνωρίζει πως πίσω από την Ιστορία βρίσκεται το «κίνητρο της ανθρώπινης δράσης». Μας το είχε πει αυτό το Πάσχα του 1965, σε κύκλο φοιτητών, στην ενθουσιώδη κριτική του για το σχολικό εγχειρίδιο του Κώστα Καλοκαιρινού της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του 1964.

Εργαλεία των ερευνών του Ηλία Βασιλά ήταν οι συνεντεύξεις μαζί με τις επιτόπιες παρατηρήσεις, τις αρχειακές αναζητήσεις και την, κατά περίπτωση, βιβλιογραφική υποστήριξη. Τα κείμενά του δεν είχαν αυστηρή ακαδημαϊκή μορφή ούτε και το συνολικό του έργο αποκαλύπτει μια έμμονη ιδέα στοχευμένης λαμπρής καριέρας. Είναι ένας συνεπής διανοούμενος και ένας «διαθεματιστής» δάσκαλος. Είναι συναρπαστικό πως η ασύμμετρη πολεογραφική του αφήγηση βρίσκεται σε ισομορφία με την πόλη, με οποιαδήποτε πόλη του κόσμου, αφού όλες οι πόλεις είναι ασύμμετρες. Εδώ και εκεί στέκουν τα μεγάλα του κείμενα σαν εντυπωσιακά κτήρια, αλλού συναντάς χαριτωμένες γωνιές  όπως τα σχόλια, οι προσωπογραφίες, τα λαογραφικά, τα γλωσσολογικά…

Ο Βασιλάς ήταν ο πρεβεζανολόγος μας και ο πρεβεζανογράφος μας. Είναι ο πρώτος δάσκαλος και εκλαϊκευτής μας. Έχει συνείδηση αυτού αλλά δεν κομπάζει. Τη λύπη του εκφράζει,  που δεν έκαναν και άλλοι προγενέστεροι το πρεβεζανολογικό και πρεβεζανογραφικό καθήκον τους, όπως για παράδειγμα ο αγαπημένος του γιατρός –«διαγνωστικό δαιμόνιο», όπως έλεγε– και βουλευτής Γεώργιος Γερογιάννης. Ο Βασιλάς μας έκανε να ζούμε μέσα στην πρεβεζάνικη πολεογραφία του μαζί με τόσους ανθρώπους που έζησαν εδώ.

Advertisements
This entry was posted in πρεβεζάνοι συγγραφείς, πολεότητα, πολεογραφία, τοπικότητα, Εθνική Αντίσταση, Ιστορία, Πρέβεζα, Πρεβεζάνοι εκπαιδευτικοί, εσωτερική γεωπολική, εκπαίδευση, εκατονταετία απελευθέρωσης, εκλογές 2012 and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to ΕΝΤΟΛΗ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

  1. Τέτοιους συγγραφείς χρειάζονται οι πόλεις για να αναδεικνύουν τη δυναμική της, τον πνευματικό της πλούτο. Γιατί στην τελική ανάλυση ο πολιτισμός και η παιδεία είναι επενδύσεις στο Ανθρώπινο Κεφάλαιο.

  2. Ο/Η dimosioshoros λέει:

    Διαβάστε εδώ και τις παρατηρήσεις στο facebook.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s