ΕΓΕΡΘΗΤΙ

Η Αυγή, η Χαραυγή, η Χρυσαυγή και ο ολοκληρωτισμός στο δημόσιο χώρο

 [Κοιτάξτε εδώ για την Ποδηλατοπορεία και για τη συγκέντρωση ΣΥΡΙΖΑ την Κυριακή 13 Μαΐου 2012]

[Μια περίεργη γλωσσική και πολιτική σύμπτωση συνδέει σαν στοιχεία του δημόσιου χώρου που διαμεσολαβείται από τα Μίντια και του πολιτικού ολοκληρωτισμού (ή αντιδιαστέλλει κατάφωρα μεταξύ τους) τις τρεις από τις λέξεις του τίτλου μας. Η «αυγή» παραπέμπει στη σύγχρονη εφημερίδα της Αριστεράς που προδικτατορικά εξέφραζε θέσεις του παγκόσμιου και του εθνικού κομμουνιστικού κινήματος. Η «χαραυγή» θυμίζει την εφημερίδα του Κομμουνιστικού Κόμματος Κύπρου – Ανορθωτικού Κόμματος του Εργαζόμενου Λαού (ΚΚΚ-ΑΚΕΛ). Τέλος με τη «χρυσαυγή» υπαινισσόμαστε το νέο κοινοβουλευτικό σχήμα που κατέλαβε απειλητικά 21 βουλευτικές έδρες και έγινε αντικείμενο ιδιαίτερης αντιφασιστικής και αντι-νεο-ναζιστικής δημοσιότητας. Εξάλλου σήμερα (ΝΕΤ, 9.10 π.μ.) ο Λάκης Λαζόπουλος χρησιμοποίησε και την έννοια «τηλεοπτική αυγή» εννοώντας τον ολοκληρωτισμό της τηλεόρασης. Η επώνυμη τηλεόραση και η εν πολλοίς ανώνυμη λειτουργία των ιστολογίων (blog) αναδεικνύουν και άλλες πτυχές του δημόσιου χώρου].  

Προσεγγίζουμε εδώ ένα γνωστό ζήτημα («εγέρθουτου») μέσα από την έννοια της λειτουργίας του «δημόσιου χώρου». Τον θεωρούμε κριτήριο αντίληψης της δημοκρατικής ζωής και της ισονομίας. Είναι γνωστό άλλωστε πως έχουμε επανειλημμένα καταγγείλει τη λειτουργία του δημόσιου χώρου στην πόλη μας και στη χώρα μας. Αντί για χώρος δημοκρατίας και ισονομίας λειτουργεί σαν εργαλείο  καταπίεσης και καταστολής του αδύναμου. Στην πόλη μας και τη χώρα μας (με εξαίρεση κάποιες πόλεις) το απλό άτομο είναι εκτεθειμένο (και συνηθισμένο πλέον) στο κοινό έγκλημα, στο αυτοκινητικό έγκλημα, στην πλύση εγκεφάλου από την καταιγιστική διαφήμιση στους τοίχους, στην αρχιτεκτονική και τοιχογραφική ασχήμια και στην πολεοδομική δυσλειτουργία.

Έκανε σε όλους αλγεινή εντύπωση το στρατιωτικό παράγγελμα «εγερθήτε» (σε γραμματικά λανθασμένη μορφή) με το οποίο ένας τελετάρχης ζήτησε από τους παριστάμενους δημοσιογράφους να εγερθούν. Δηλαδή να χαιρετίσουν με εκδήλωση υποχρεωτικού «σεβασμού», «δι’ άναστάσεως», άρα από θέση δεδηλωμένα κατώτερου, τον εισερχόμενο αρχηγό του κόμματος. Αλλιώς να φύγουν. Το επεισόδιο έλαβε χώρα στα γραφεία της «Χρυσής Αυγής». Το ερώτημά μας είναι κατά πόσο τα γραφεία ενός κόμματος δηλαδή η αίθουσα δημοσίων επαφών είναι συνήθης «ιδιωτικός χώρος ιεραρχίας», όπως το οικιακό μας σαλόνι, ή «δημόσιος χώρος ισότητας», τουλάχιστον κατά τη διάρκεια της προγραμματισμένης «τελετής».

Δε θα εμβαθύνουμε στο ζήτημα αλλά υπενθυμίζουμε πως παριστάμεθα μάρτυρες στην πόλη μας και στη χώρα μας στο ροκάνισμα του δημόσιου χώρου σε όλες του τις μορφές. Για παράδειγμα, και νέοι κοινόχρηστοι ελεύθεροι χώροι ξεπουλιούνται από το Δήμο μας. Δηλαδή ο εμπορικά και διοικητικά αδιαμεσολάβητος χώρος λιγοστεύει. Είναι πιο εντυπωσιακό μάλιστα πως τα γήπεδα, που όλοι τα θεωρούσαμε χαρακτηριστικό κομμάτι δημόσιου χώρου, αναγνωρίστηκαν θριαμβευτικά ως «μη δημόσιος χώρος επικοινωνίας». Τον Οκτώβριο 2011, σε ματς μεταξύ των ομάδων ΠΑΟ – Εργοτέλη, ο διαιτητής σφύριξε διακοπή μέχρι που να κατεβεί το πανό «Πολιτικοί λαμόγια, βουλή των βολεμένων, θα σας πνίξει η οργή των εξεγερμένων» που είχαν σηκώσει κάποιοι πολιτικοποιημένοι φίλαθλοι. Και μάλιστα, όπως γνωρίζουμε, μετά το τέλος του αγώνα, η αστυνομία έκανε ελέγχους σε αυτοκίνητα που αποχωρούσαν από το γήπεδο για να εντοπίσει και να συλλάβει τους ακτιβιστές με το πανό. Να συμπληρώσουμε, μάλιστα, πως και η «Στοά του Βιβλίου», μας αναφέρθηκε, που και αυτή μπορεί να θεωρείται –λαθεμένα– καταδεκτικός δημόσιος χώρος, είναι ελεγχόμενος. Συγκεκριμένα, σε φίλο, που σφύριζε ένα τραγούδι του Χατζιδάκι, έγινε σύσταση από το σεκιούριτι!

Ωστόσο η ίδια η αστυνομία ανέχεται στην πόλη μας και σε άλλα μέρη της Ελλάδας την αυτοκινητική καταστολή (εναντίον πεζών, ηλικιωμένων, μητέρων με αμαξάκια). Συμπέρασμα: πριν καταγγείλουμε υποκριτικά την ιδιωτικοποίηση του χώρου των γραφείων ενός νεοναζιστικού κόμματος, να ετοιμαστούμε να καταγγείλουμε το φασισμό δυο βήματα έξω από το κατώφλι του πύργου μας. Παιδιά εγερθήτε… 

Διαβάστε και αυτό.

This entry was posted in πάρκινγκ, πεζός, πεζόδρομος, πολεογραφία, τροχαία εγκλήματα, Δημόσιος Χώρος, Ιστορία, Πρέβεζα, ανάπτυξη, δημόσια υγεία, επικοινωνία, εσωτερική γεωπολική, εκλογές 2012, λαϊκό κίνημα and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to ΕΓΕΡΘΗΤΙ

  1. Εξαιρετικό άρθρο. Τη λογική αυτή του δημόσιου χώρου δεν τη σκέφτηκα επειδή με παρέσυρε εκείνο το αγράμματο «εγέρθητου»

    • Ο/Η dimosioshoros λέει:

      Νομίζω Δήμο μου πως αξίζει να εμβαθύνουμε, γιατί παντού ροκάνισμα είναι. Δεν είναι αλήθεια ανθρώπινο ροκάνισμα να μην αφήνουμε στα πεζοδρόμια να περνούν οι μητέρες με τα αμαξάκια; Πρέπει να φτάσουμε στους θαυμαστές των φούρνων για να καταλάβουμε τα κακά; Ευχαριστώ για το σχόλιο.

  2. Ο/Η demetrat λέει:

    ενικός αριθμός
    ο εγέρθητος
    του εγέρθητου
    τω εγέρθητω
    τον εγέρθητον
    ώ εγέρθητε

    πληθυντικός αριθμός
    οι εγέρθητοι
    των εγέρθητων
    τοις εγέρθητοις
    τους εγέρθητους
    ώ εγέρθητοι

    • Ο/Η dimosioshoros λέει:

      Εύγε Demetrat!
      Αυτό το κλιτικό παράδειγμα είναι κατάκτηση του Νέου Ελληνισμού.
      Τον καιρό που το άκουγα, ως στρατιώτης, άκουγα και το Ελλάς Ελλήνων.
      Θυμάσαι την τρίτη λέξη από τον οδηγό της δικής σου πενταήμερης;
      Φαγητών!
      Διαχρονικός ο οδηγός.

      Γιάννης

  3. Ο/Η demetrat λέει:

    δεν ήμουνα στην πενταήμερη της ογδόης γιατί τελείωσα το γυμνάσιο στην αθήνα.
    γιά πες , γιατί θα σκάσω που δεν ξέρω την τρίτη λέξη χα χα χα.
    δ

    • Ο/Η dimosioshoros λέει:

      Άκου: Το λεωφορείο έψαχνε Κυριακή μεσημέρι για εστιατόριο για να ταΐσει τον κόσμο (για να ταΐση, εκείνη την εποχή), Νομίζω στον Πύργο. Κανένα αποτέλεσμα. Ο οδηγός έκανε και προτάσεις «πάμε προς τα’ δω;», «να κοιτάξουμε κι εκεί;». Το επιβλέπον προσωπικό έκανε και αυτό προτάσεις. «Να πάμε στο Επαρχείο;» «Να εδώ, να εκεί» αλλά καμία ελπίδα πουθενά. Παντού όμως τεράστιες πινακίδες με το πουλί και το «Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών». Προφανώς κανένας δεν σχολίαζε ούτε ειρωνευόταν. Στο τέλος ο οδηγός γυρνάει λέει: Τι να σας κάνω; «Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών» βλέπω, «Ελλάς Ελλήνων Φαγητών» δεν βλέπω. Πάμε Πάτρα..

  4. Ο/Η demetrat λέει:

    ΧΧΑΑΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΧΑΑ
    ωραιότατος .
    δ

  5. Ο/Η syrizopliktos λέει:

    Ρέντζος για βουλευτής Πρέβεζας με το ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές που έρχονται. Η Βουλή χρειάζεται τέτοιους ανθρώπους.

  6. Ο/Η dimosioshoros λέει:

    Μεγάλε μου,
    θα ήθελα να είμαι «υποψήφιος ανεξάρτητος βουλευτής» και, αν υπερισχύσω των άλλων πρεβεζάνων υποψηφίων, να διεκδικήσω το πολιτικό δικαίωμα (που έχει αφαιρεθεί λόγω 3%) να ενταχθώ εκεί που πρέπει.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s