ΠΡΕΒΕΖΑ – ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ, ΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΑΓΑΠΗΣ

         Η αποικιοκρατική σχέση της Αθήνας με τις υπόλοιπες πόλεις της χώρας μάς αδελφοποιεί με τη Σύρα

15Ένας πρεβεζάνος φίλος, ο κ. Γιώργος Τσιλιγκίρης, [ο οποίος έχασε τη ζωή του και κηδεύθηκε στις 30 Αυγούστου 2015]  φέρνει τις ημέρες αυτές σε επαφή την Πρέβεζα με τη Σύρο. Με επιστολή του σε εφημερίδα της Ερμούπολης παρεμβαίνει στη συζήτηση που γίνεται εκεί σχετικά με την πεζοδρόμηση ή μη κεντρικών δρόμων της πόλης. Παίρνει λοιπόν τη θέση όσων τάσσονται υπέρ της πεζοδρόμησης καταθέτοντας την εμπειρία του, από την παλιότερη παρόμοια διαμάχη στην Πρέβεζα του 1995. Και καταλήγει βέβαια στο συμπέρασμα πως η παραλιακή ζώνη της Πρέβεζας είναι σήμερα ένα από τα ομορφότερα σημεία της, που έχει γίνει πόλος έλξης ακόμη και για τους κατοίκους των γειτονικών πόλεων, ενώ τα καταστήματα όχι μόνο δεν υποβαθμίστηκαν αλλά αντίθετα είδαν την κίνησή τους να αυξάνεται.

Ο πρεβεζάνος αρθρογράφος δράττεται της ευκαιρίας να τοποθετηθεί γενικότερα σε ζητήματα δημόσιου χώρου και πολιτισμού, προβάλλοντας με την ευκαιρία αυτή τα δικαιωμάτων του πεζού στην πόλη. Τον ευχαριστούμε, άλλωστε, που, όμως μας εξήγησε, σε μερικά σημεία της επιχειρηματολογίας του, βασίστηκε και στο δικό μας πρόγραμμα. Μακάρι να τον ακούσουν οι κάτοικοι της σημαντικής αυτής πόλης (της «Αρχόντισσας των Κυκλάδων», όπως γράφει ο Γιώργος, στους οποίους, βέβαια, δεν κάνει το δάσκαλο) και, μακάρι, λέμε εμείς, να τον ακούσουν και οι πρεβεζάνικες Αρχές! Αυτές, ενώ προγραμματίζουν πλακόστρωση του κεντρικού τμήματος της πόλης μας, δεν αποτολμούν την πεζοδρόμηση των αντίστοιχων σημείων (π.χ. Οδός 21ης Οκτωβρίου).

Μας δίνεται ίσως εδώ η ευκαιρία να υπενθυμίσουμε πως η Ερμούπολη είναι μια μοναδική πόλη της χώρας μας που θα μπορούσε να αποτελεί το ιδεατό πρότυπο δομής και λειτουργίας μικρής πόλης. Σε συνέδριο με τίτλο «ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ» (Αθήνα, 9-11 Μάιου 2003), όπου υποστηρίξαμε την αναγκαιότητα διδασκαλίας μαθημάτων για την πόλη, στο ερώτημα, που διατυπώθηκε από πολλές πλευρές, «αν έχουμε έστω και μια ελληνική πόλη που να είναι σωστή ελληνική πόλη» η απάντηση που δόθηκε ήταν μία και μόνη: η Ερμούπολη. Και  να λοιπόν που η παρέμβαση του πρεβεζάνου φίλου μας την φέρνει σε επαφή με την Πρέβεζα.

Ίσως όμως δεν είναι απόλυτα ευκαιριακή και συμπτωματική αυτή η επαφή και σύγκριση. Μας φέρνει σε επαφή η έννοια της αποικιοκρατικής σχέσης της Αθήνας με τις υπόλοιπες πόλεις της χώρας (αυτό που δείχνει ως «καβάλα» στη γελοιογραφία του ο οξυδερκής Κώστας Μητρόπουλος). Όπως έχει υποστηριχτεί από σημαντικούς μελετητές της ελληνικής πόλης και ανάμεσά τους ο Γάλλος Guy Burgel (Γκυ Μπυρζέλ ή Μπουρζέλ, εδώ, σελ. 11), ο εμφύλιος πόλεμος μεταξύ Αθήνας (= «κέντρο») και ελληνικών πόλεων (= «περιφέρεια») έχει αφανίσει πολυάριθμες υπαρκτές και ενδυνάμει αστικές μονάδες του ελλαδικού χώρου. Ο πόλεμος αυτός, υποστηρίζει ο γάλλος ερευνητής, είχε αρχίσει με την κατάληψη της Ερμούπολης, της «πιο πλούσιας πόλης του Βασιλείου», αφού ήταν ο ενδιάμεσος σταθμός μεταξύ Ευξείνου Πόντου και Μεσογείου, που μονοπωλούσε την εισαγωγή των σιτηρών από την Ουκρανία. Εμείς οι Πρεβεζάνοι, που διατηρούμε πάντα την εικόνα μιας φαντασιακής Πρέβεζας «Σανγκάης», και που αισθανόμαστε την περιφρόνηση του κεντρικού αθηναϊκού κράτους, στο οποίο αποδίδουμε την περιθωριοποιησή μας, πιστεύουμε πως είμαστε αδέλφια με την όμορφη Ερμούπολη.

Δείτε εδώ μια ενδιαφέρουσα συνέχεια της συζήτησης.

Advertisements
This entry was posted in πεζός, πεζόδρομος, πλακόστρωση, πολεότητα, πολεογραφία, τοπικότητα, Δημόσιος Χώρος, Ιστορία, Πρέβεζα, αυτοκίνητο, γεωγραφία, δημόσια υγεία, εσωτερική γεωπολική, εκπαίδευση and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to ΠΡΕΒΕΖΑ – ΕΡΜΟΥΠΟΛΗ, ΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΑΓΑΠΗΣ

  1. Η εμπειρία μου από μικρές πόλεις -ειδικά τουριστικές- είναι ότι η πεζοδρόμηση κάποιας κεντρικής εμπορικής οδού όχι μόνο ενίσχυσε την κίνηση κι έφερε ζωή, αλλά και ανέβασε κατακόρυφα την αξια των ακινήτων. Αρκεί η πεζοδρόμηση να μην είναι στείρα, αλλά να συνοδεύεται κι από άλλα έργα (πχ χώρους στάθμευσης, αυξημένο συντελεστή φορολόγησης για τις δυσκολίες αποκομιδής των απορριμμάτων, υποχρεωτική ανακύκλωση στα καταστήματα, εσωτερικοί κάδοι σε κάθε πολυκατοικία για τα αστικά απορρίμματα κλπ).
    Ενδιαφέροντα είναι τα παραδείγματα του Αργοστολίου σε αυτό, όπου ο κεντρικός δρόμος αμέσως γέμισε με κίνηση ή η περιοχή Δημαρχείου στην πόλη της Κέρκυρας.

    • Ο/Η dimosioshoros λέει:

      Οι ειδήσεις του αρθρογράφου είναι δυσάρεστες, όπως μου έλεγε πριν λίγη ώρα. Υπάρχει μεγάλο κίνημα αντι-πεζοδρομικό στην Ερμούπολη, που ειρωνεύεται την καλόπιστη παρέμβασή του. Όσο για τις παρατηρήσεις σου, είναι πολύ ενδιαφέρουσες. Δυστυχώς η θέση για «αυξημένο συντελεστή φορολόγησης για τις δυσκολίες αποκομιδής των απορριμμάτων» είναι πολύ σωστή. Εμείς εδώ στην Πρέβεζα φτάνουμε, στην πράξη, να επιδοτούμε τα μαγαζιά του πεζόδρομου αφού με την μεγάλη κίνηση παράγουν υπερβολικούς όγκους απορριμμάτων που αναγκαστικά μεταφέρει ο Δήμος.

      • Καλά, μη νομίζεις, κι εμείς αυτό κάνουμε και μετά το βαφτίζουμε «στήριξη στην πιεζόμενη τοπική οικονομία» (sic) και ξεχνάμε το επιπλέον της επένδυσης κόστος του Δήμου και την ανακύκλωση…

  2. Ο/Η dimosioshoros λέει:

    Δημοτικό στέλεχος υπολόγισε πως ο Δήμος μας επιδοτεί (με τα μεταφερόμενα απορρίμματα) τις θέσεις εργασίας μιας κεντρικής καφετέριας, αφού κάθε υπάλληλός της «παράγει» ημερησίως πενήντα κιλά απορρίμματα, ενώ η καφετέρια πληρώνει για πενήντα κιλά το μήνα!

    • Δηλαδή αλλιώς ο υπάλληλος δε θα παρήγαγε 50 κιλά απορρίμματα; Και άντε να μην αυξηθούν τα δημοτικά τέλη (ως επένδυση στην επιχειρηματική και κοινωνική ανάπτυξη), γιατί δεν απαιτεί αύξηση των ανακυκλώσιμων απορριμμάτων από καφετέριες κλπ;

  3. Ο/Η dimosioshoros λέει:

    Το κατάστημα επεκτείνεται στο δημόσιο χώρο με τέντες και άσχημα παραρτήματα. Άρα δημιουργεί χώρους για εκμετάλλευση και ανάγκες σε θέσεις εργασίας στη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Καλύτερα να επιδοτούμε κατευθείαν τον άνεργο υποψήφιο σερβιτόρο σε παραγωγική δραστηριότητα! Φεύγω για Αθήνα, Δήμο μου. Καλημέρες.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s