ΠΡΕΒΕΖΑ ΕΙΝΑΙ Η ΘΑΛΑΣΣΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ

… και όχι το σπίτι, η γειτονιά και το σχολείο

Με σκοπό να μελετήσουμε τις προτιμήσεις των παιδιών της Πρέβεζας για την πόλη μας και τις αντιλήψεις τους γι’ αυτή δώσαμε σε τέσσερις τάξεις ένα χάρτη της πόλης και ζητήσαμε ένα σημείο συμπάθειας πάνω στο χάρτη και ένα επεξηγηματικό σχόλιο. Μέσα από τις επιλογές των παιδιών αναδεικνύονται δυο κυρίαρχες συνιστώσες: 1) Το φυσικό περιβάλλον (θάλασσα, πράσινο), 2) Ο ελεύθερος χρόνος (διασκέδαση, αθλητισμός). Εκφράζεται επίσης η συμπάθεια προς το κέντρο της πόλης, το χώρο των καταναλωτικών δραστηριοτήτων, και τις εν γένει κοινωνικές αξίες δημόσιου χώρου και πεζοδρόμου.

Η λέξη που κυριάρχησε στα σχόλια, μετά από το όνομα της Πρέβεζας (που εμφανίζεται 13 φορές), είναι η θάλασσα, που εμφανίζεται 11 φορές. Σχετικές επίσης με τη θάλασσα είναι οι λέξεις παραλία (4 φορές), καράβι (2), λιμάνι (1), βάρκα (1), θαλασσινός (1),  αύρα (1), μπάνιο (1). Η λέξη δένδρο έχει 4 εμφανίσεις και μαζί το πράσινο έχει 3 και η βλάστηση 1. Οι έννοιες του αθλητισμού εμφανίζονται ως εξής άθληση (1 φορά), αθλητισμός (1), αθλητικός (1), αθλούμαι/αθλώ (3), μπάσκετ (1), τένις (1), σώμα  (1). Οι υπόλοιπες έννοιες του ελεύθερου χρόνου έχουν τις εξής εμφανίσεις: αναψυχή (1), διασκέδαση (1), διασκεδάζω (2), σουλάτσο (1). Από τις εποχές εμφανίζεται μόνο το καλοκαίρι, 3 φορές. Το σπίτι εμφανίζεται μια μόνο φορά αλλά το μαγαζί  τρεις. Η αγορά εμφανίζεται επίσης μια φορά ενώ η γειτονιά καμία. Απουσιάζει επίσης και το σχολείο.

Πιο αναλυτικά, στην έρευνά μας, δώσαμε ένα έντυπο ερωτηματολόγιο σε πενήντα παιδιά της τρίτης γυμνασίου (11 αγόρια, 11 κορίτσια) και δευτέρας λυκείου (14 αγόρια, 14 κορίτσια) του Α΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου. Μεταξύ των ερωτημάτων, ένα παρουσίαζε το κεντρικότερο τμήμα της Πρέβεζας (βλέπε το χάρτη πάνω αριστερά) και ζητούσε:

Από την επεξεργασία των απαντήσεων στο ερωτηματολόγιο προέκυψαν τα εξής: Συσσωρευμένες προτιμήσεις εμφανίζονται:

  • στον παραθαλάσσιο αθλητικό χώρο  και
  • στο κεντρικό τμήμα  παραλίας/αγοράς,
  • στο κάστρο του Αγίου Γεωργίου, δηλαδή σε μια έξοδο από τον πυρήνα της πόλης.

Πιο αναλυτικά μπορούμε να επισημάνουμε:

  • γενική απόρριψη τριών χαρακτηριστικών τόπων: 1) της κατοικίας, 2) της γειτονιάς, 3) του σχολείου,
  • απόρριψη των παραδοσιακών πολιτιστικών χώρων (π.χ. ιεροί ναοί), με εξαίρεση μια αναφορά ενός κοριτσιού για τη Δημοτική Βιβλιοθήκη,
  • περίεργη απουσία-αγνόηση του γηπέδου,
  • απόρριψη του λιμενοβραχίονα ως χαρακτηριστικού έργου και του εγγύς αεροδρομίου (που δεν ήταν στο χάρτη),
  • έλλειψη «πολεοδομικών» αναφορών π.χ. προοπτική και θέα στους δρόμους και επισημάνσεων κάποιων γραφικών δρόμων.

Ας σημειώσουμε ακόμα τα εξής:

  • το περίγραμμα προτιμήσεων των κοριτσιών του λυκείου εμφανίζεται ευρύτερο και περικλείει τα περιγράμματα των άλλων ομάδων,
  • πολλές προτιμήσεις εξαπλώνονται, γενικά, κατά μήκος  της παραλίας,
  • οι  διάσπαρτες προτιμήσεις είναι λίγες και προέρχονται κυρίως από τα κορίτσια του λυκείου.
Τα ζητήματα αυτά ερμηνεύονται σε βιβλία τέτοια όπως Martin Herbert, Ψυχολογικά προβλήματα εφηβικής ηλικίας, Εκδ. Ελληνικά Γράμματα, 1989, Ιωάννου Παρασκευόπουλου, Εξελικτική Ψυχολογία (Τόμος 4: Εφηβική ηλικία), Αθήνα, χ.έ.ε., Α.-Φ. Λαγόπουλος, Δομική πολεοδομία, Τ.Ε.Ε., Αθήνα 1973.

Η Περιβαλλοντική Εταιρία Πρέβεζας καλεί τους δημότες μας κάθε ηλικίας και φύλου να δώσουν το παρόν την Κυριακή 27 Μαίου 2012 για καθαριότητα στην παραλία Ψαθάκι και περιήγηση γνωριμίας με τον υγρότοπο «Βαθύ» και την ιστορία του.

Advertisements
This entry was posted in πεζός, πεζόδρομος, πολεότητα, πολεογραφία, σχολεία της Πρέβεζας, Δημόσιος Χώρος, επικοινωνία, εκπαίδευση, Visit Preveza and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s