Η ΠΡΕΒΕΖΑ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΝΑ, ΤΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟ ΣΤΗ ΜΟΣΧΑ ΚΑΙ Η ΚΥΠΡΟΣ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

Οι «νοητικοί χάρτες» των εντυπώσεών μας διορθώνουν τους κανονικούς χάρτες

ΜΜΗΜΟΣΥΝΟ ΜΝΗΜΟΝΙΩΝ; Στις 5 Ιουνίου ο Αλέξης Τσίπρας στην Πρέβεζα. Κυκλοφόρησε το τεύχος 117 του περιοδικού ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ.

Οι Έλληνες μαθητές δεν γνωρίζουν που ακριβώς βρίσκεται η Πρέβεζα στο χάρτη. Πολλοί πάντως έχουν συνδέσει τη θέση της μικρής μας πόλης με τη Δυτική και Βορειοδυτική Ελλάδα, όχι αποκλειστικά με το Ιόνιο αλλά μάλλον με τα Γιάννινα, ως πρωτεύουσα της Ήπειρο στην οποία ανήκουμε χαρτογραφικά και διοικητικά. Και μάλιστα ο μέσος όρος των εκτιμήσεων αρκετών μαθητών, από διάφορα σχολεία βγάζει ένα σημείο που είναι ακριβώς στα Γιάννινα! Δεν θα δώσουμε λεπτομέρειες από τη σχετική έρευνα που είχαμε κάνει, αλλά στο χάρτη βλέπουμε τα σημεία που διάλεξαν οι μαθητές ως θέση της Πρέβεζας στο τετραγωνισμένο χαρτί που τους δώσαμε. Το χαρτί, ως «βουβός χάρτης» απέδιδε τη θέση της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, του Ηρακελείου και της Ρόδου, για πλαισίωση και βοήθεια. Φαίνεται πως οι μαθητές, όπως και οι περισσότεροι ενήλικες, όσοι δεν έχουν ταξιδέψει στην Πρέβεζα, την εντάσσουν σε κάποια λογική ηπειρωτική θέση, ανάλογα με τις αναφορές που γίνονται στην Πρέβεζα και που τους τη θυμίζουν.

Το ίδιο συμβαίνει και με τη Κύπρο, που για τους Τούρκους βρίσκεται στο Αιγαίο! Όπως καταλαβαίνουμε, επειδή συχνά θα γίνεται λόγος στη γείτονα χώρα για διαμάχη σχετικά με ελληνοκυπριακά και τουρκοκυπριακά ζητήματα, πολλοί Τούρκοι βάζουν με το μυαλό τους τη μεσογειακή αυτή μεγαλόνησο κοντά  στην Ελλάδα, ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία. Κοιτάξτε αυτό το βίντεο.

Θα μπορούσε κανείς να είναι ειρωνικός και πικρόχολος σχετικά με την ένταξη του Βερολίνου στη Ρωσία που κάνουν οι Γερμανοί! Ή να σχολιάσει το πόσο μεγάλη φαντάζει στο μυαλό τους η Γερμανία ώστε να νομίζουν μερικοί πως η πρωτεύουσά τους αφήνει πίσω Γερμανία, Πολωνία και αρκετή Ρωσία και φτάνει στη Μόσχα! Για να πούμε του στραβού το δίκιο, πάντως, η παλιά αυτοκρατορική Γερμανία, πριν από τον Α’ Παγκ. Πόλεμο, εκτεινόταν σε μεγάλες αποστάσεις προς τα Ανατολικά. Σε κάτι τέτοιο λοιπόν θα οφείλεται το λάθος που έκανε η γερμανίδα Καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ, που έκανε τον τηλεοπτικό γύρο του κόσμου. «Μόσχα, Μόσχα είναι τ’ όνειρό μας». Όπως και εμείς τραγουδούσαμε κάποτε «Σόφια, Σόφια, είναι τ’ όνειρό μας». Δείτε το σχετικό βίντεο.

Ευχαριστούμε το φίλο-αναγνώστη του ιστολογίου μας για την τεκμηρίωση.

Advertisements
This entry was posted in πολεογραφία, Πρέβεζα, γεωγραφία and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Η ΠΡΕΒΕΖΑ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΝΑ, ΤΟ ΒΕΡΟΛΙΝΟ ΣΤΗ ΜΟΣΧΑ ΚΑΙ Η ΚΥΠΡΟΣ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ

  1. Ο/Η ο δείμος του πολίτη λέει:

    Βασικά δεν ισχύει μόνο για εσάς. Είναι ένα μεγάλο πρόβλημα η γεωγραφική αντίληψη των Ελλήνων. Ως ξεναγός πολλές φορές κλήθηκα να τους προσανατολίσω γεωγραφικά για πολλά σημεία. Όταν το μάθημα της Γεωγραφίας (κουτσό) και της Ιστορίας δε συνδέονται με χάρτες πολιτικούς, γεωφυσικούς ή πολιτιστικούς, τότε το λάθος που λες είναι λογικό. Οι μαθητές μου (διαφόρων κατευθύνσεων) δεν έχουν καμία γεωγραφική αντίληψη, ακόμα και οι άριστοι.

  2. Ο/Η dimosioshoros λέει:

    Όσοι διδάσκουν παρατηρούν αυτή το έλλειμμα γεωγραφικής και χωρικής αντίληψης. Και βέβαια η δύναμη της γλώσσας με τις αναπαραστάσεις που γεννά παίζει έναν καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία εσφαλμένων αντιλήψεων. Και η λογική επίσης πάιζει αρνητικό ρόλο. Ένας φιλόλογος μου έλεγε πως κατά καιρούς ρωτά «πού είναι οι Αιγός Ποταμοί όπου καταναυμαχήθηκαν οι Αθηναίοι από τους Σπαρτιάτες» για να εισπράξει πάντα μια λογική απάντηση, κάπου στην Πελοπόννησο.

    • Ο/Η ο δείμος του πολίτη λέει:

      Κι όμως ο χάρτης στη Διδακτική του δημοτικού και στη Β΄ βάθμια σε γεωγραφία και κυρίως στην Ιστορία παίζει κεντρικό ρόλο. Αλλά κανείς δεν τους χρησιμοποιεί και το ίδιο το σύστημα με το κυνήγι της ύλης αποτρέπει τέτοιες δράσεις στην τάξη. Σκέψου ότι κανονικά έπρεπε να υπάρχουν εργαστήρια Ιστορία και Γεωγραφίας, κοινά, όπως υπάρχουν για Φυσική και Χημεία κι ενίοτε για Ξένες Γλώσσες.

      • Ο/Η dimosioshoros λέει:

        Αν τα διδακτήριά μας δεν ήταν μόνο αίθουσες για τα τμήματα θα είχαμε και χώρους ιστορικής και γεωγραφικής χαρτογραφίας με εργαστήρια, Πάντως πολλά πράγματα μπορούν να γίνουν τώρα με το υλικό που υπάρχει έτοιμο στο Διαδίκτυο.Δυστυχώς όμως, σε ό,τι αφορά τη γεωγραφία, το μάθημα είναι «κουτσό» όπως είπες.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s