Η ΕΠΙΚΡΟΤΗΘΕΙΣΑ ΕΚΠΥΡΣΟΚΡΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΑΝΙΑΣ

Η εκτέλεση του αλλοδαπού ληστή ως «τιμητική» αυτοδικία και η θέση ενός εκ των «Ρεντζαίων».

Την προηγούμενη εβδομάδα ζήσαμε ενδιαφέρουσες καταστάσεις με τη δολοφονία του αλλοδαπού ληστή στην Παιανία. Ενώ οι ληστείες και οι διαρρήξεις σε σπίτια και μαγαζιά παρουσιάζονται (και μάλιστα προβάλλονται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης) σαν καθημερινά και συχνότατα γεγονότα στην ελληνική πόλη, σπάνια έχουμε πληροφορηθεί περιπτώσεις όπου τα θύματα αντιστάθηκαν «με επιτυχία» στους, κατά περίπτωση, «ληστές με τα καλάσνικοφ» και όλους του άλλους. Και μάλιστα, εξίσου συχνά με τις ανησυχητικές ειδήσεις, γίνονται από τα ΜΜΕ υποδείξεις για την ειρηνική συμπεριφορά που πρέπει να επιδείξουμε απέναντι σε επίδοξους ληστές ή διαρρήκτες που θα στοχέψουν το σπίτι μας ή το μαγαζί μας. Σύμφωνα με το νόμο, ο έλληνας πολίτης έχει εκχωρήσει το δικαίωμα της δίωξης, της δίκης και της καταδίκης του εγκληματία στην Πολιτεία, η οποία, άλλωστε, έχει και την υποχρέωση της προστασίας του.

Όμως να που με το γεγονός αυτοδικίας της προηγούμενης εβδομάδας, τα πράγματα αντιστράφηκαν ή τροποποιήθηκαν. Ο απειλούμενος νεαρός νοικοκύρης, του οποίου μάλιστα η μητέρα είχε γίνει, πριν λίγη ώρα, αντικείμενο ανεπιτυχούς επίθεσης, πυροβόλησε προς τη μεριά των ληστών και εφόνευσε τον ένα από τους δύο. Όπως άκουσα από την τηλεόραση, ο δικηγόρος του, εκφράζοντας ικανοποίηση για το γεγονός ότι ο πελάτης του δεν κρατήθηκε και δεν παραπέμφθηκε άμεσα σε δικάσιμη, με τη διαδικασία του αυτόφωρου, εξήγησε πως ο μοιραίος πυροβολισμός ήταν αποτέλεσμα 1) ολισθήματος-γλιστρήματος του νεαρού αυτοδικήσαντος και 2) τυχαίας-μοιραίας εκπυρσοκρότησης του όπλου. Έτσι η εκπυρσοκρότηση αυτή έσωσε την τιμή του «έθνους των θυμάτων» των ελληνικών πόλεων, αφού πολλοί είμαστε που οργιζόμαστε κάθε μέρα με τις κατά συρροή ληστείες και την αδυναμία να αντιμετωπιστούν αυτές. Εξάλλου το «παιδί», ο νεαρός δράστης της Παιανίας, που είναι φοιτητής στο εξωτερικό, αντιμετωπίστηκε σαν ήρωας-λυτρωτής και εξολοθρευτής άγγελος, από το πλήθος που βρισκόταν στο δικαστήριο της Ευελπίδων, κατά τη στιγμή της προσαγωγής ή είχε σκόπιμα συγκεντρωθεί εκεί.

Ο υπογράφων και τα μέλη της οικογενείας του βρίσκονται από συνεπωνυμία πολύ κοντά στα ζητήματα των ληστειών, των διώξεων, των ηρωοποιήσεων και των τοποθετήσεων (υπέρ ή κατά) σχετικά με αυτά. Συχνά, και παλιότερα συχνότερα, μου ετίθετο η ερώτηση «αν είμαι συγγενής με τους Ρεντζαίους». Να, το επώνυμο μας έχει «τιμηθεί» και από αυτή την κοινωνική δραστηριότητα η οποία έχει κάποια κοινά με τη ληστεία και τη δολοφονία της Παιανίας αφού, όπως γνωρίζουμε, και οι Ρεντζαίοι (ή, εναλλασσόμενα, Ρετζαίοι) «βγήκαν στο κλαρί» ξεκινώντας από μια πράξη αντεκδίκησης, υπερασπιζόμενοι την τιμή προσφιλούς τους προσώπου. Μετά πήραν το δρόμο της ηρωοποίησης και του εγκλήματος, με την περιλάλητη ληστεία της Πέτρας, έξω από την πόλη μας. Μια καλή φίλη μου έλεγε προ καιρού πως ένας συμπολίτης μας που ήταν αντίθετος με τη δημοτική μας κίνηση υπαινισσόταν πως η απάντηση στο πιο πάνω ερώτημα είναι καταφατική, αλλά οι «ενδιαφερόμενοι» την κρύβουμε. Θυμάμαι λοιπόν πως στο οικογενειακό μου περιβάλλον, η απάντηση που έδιναν οι παλιότεροι στο ερώτημα ήταν, άνευ φόβου και πάθους, σχεδόν στερεότυπα «με τα παιδιά δεν έχουμε συγγένεια». Που να κάθεσαι να εξηγείς, μου έλεγε ο πατέρας μου και οι θείοι μου, πως ζούμε τουλάχιστον τριακόσια χρόνια στην Πρέβεζα και, συνεπώς, δεν χρειάζεται, ούτε μπορούμε, να κρύψουμε τίποτα. (Προσέξατε αυτό το προσδιοριστικό συμπαθείας και δείγμα απουσίας κατασκευασμένης εμπάθειας «τα παιδιά»;).

Εξάλλου, επειδή και το σπίτι μου, στην Αθήνα, μαζί με άλλα 29 σπίτια της γειτονιάς, έγινε πριν δυο χρόνια στόχος διάρρηξης-ληστείας, τα ζητήματα των διαρρήξεων, των ληστειών, της άμυνας της κοινωνίας και των τοπικών κοινοτήτων κατά της βίας της ελληνικής πόλης, άρχισαν να με αφορούν άμεσα και όχι μόνο λόγω «ρεντζαίϊκης συνεπωνυμίας». Αισθάνθηκα λοιπόν πως τα προσεγγίζω από δύο διαφορετικές πλευρές. Η μία είναι ως «τρίτος», δηλαδή 1) οι ληστές, 2) ο αυτοδικών νοικοκύρης και 3) εμείς οι άλλοι, που, «χαλαρά», δεν πρέπει να εγκρίνουμε τη δολοφονική πράξη και τη διάδοση αυτών των πρακτικών. Η άλλη πλευρά είναι η αντιμετώπιση της κατάστασης «πρόσωπο με πρόσωπο», δηλαδή «αυτοί και εγώ». Θα το έκανα; Έπρεπε να το κάνω;  Έπρεπε να μην το κάνω; Όταν από θεατής, στην κοινωνία του πολιτικού και κοινωνικού θεάματος, περνάς στην κατάσταση του υπεύθυνου θύτη/θύματος, τα πράγματα αλλάζουν. Απάντηση δεν έχω δώσει ακόμα. Σκέπτομαι ωστόσο πως χρειαζόμαστε μια μεγαλύτερη προσπάθεια για καλύτερη κοινωνική συνοχή. Θα δίνει βάρος βέβαια στα θέματα οικονομικής αποκατάστασης των ανήμπορων, που οδηγούνται στο έγκλημα (ως ληστές στην ελληνική πόλη). Αλλά θα περιλαμβάνει και όλα τα άλλα ζητήματα υπεύθυνου ελέγχου, που προκύπτουν από καλύτερες συνθήκες συνοχής των πολιτών μέσα στην πόλη τους. Να το ξαναπούμε: Από παράτυπα παρκαρίσματα που δεν θα τα επιτρέπουμε ως πολίτες, έως την οργάνωση της κοινωνικής μας αντίστασης. Πρέπει να σταματήσει να είναι η πόλη, χώρος επίδειξης της δύναμης.

This entry was posted in Μουσείο πόλης, Πρέβεζα, Ρέντζος, λαϊκό κίνημα and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Η ΕΠΙΚΡΟΤΗΘΕΙΣΑ ΕΚΠΥΡΣΟΚΡΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΑΝΙΑΣ

  1. Ο/Η ο δείμος του πολίτη λέει:

    Δυστυχώς, αποδείχθηκε ότι δεν ήταν αυτοάμυνα, αλλά καθαρό κυνήγι-αυτοδικία, ενός ανέργου μετανάστη με υπερδεκαετή διαμονή στην Ελλάδα, πολύτεκνου με καρκινοπαθή σύζυγο. Βέβαια, τα ΜΜΕ επέλεξαν την αρχική εύκολη εκδοχή του λαθρομετανάστη (λαθραίος άνθρωπος) και καμία αναφορά στη σύζυγό του, γιατί εμείς πονάμε μόνο όταν δεν έχουν φάρμακα οι Έλληνες καρκινοπαθείς…

    • Ο/Η dimosioshoros λέει:

      Λες τις λεπτομέρειες που εγώ υπονοώ, οπότε προκύπτει μια σωστή συμπλήρωση στο κομμάτι μου. Ευχαριστώ. Όποιες και να είναι οι πτυχές τις αδικίας μέσα στην πόλη τίποτα δεν την δικαιολογεί.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s