Η ΠΡΕΒΕΖΑ ΚΑΙ ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΛΛΕΣ…

… πόλεις της λογοτεχνίας που επισκέφθηκε ο Ανταίος Χρυσοστομίδης

Με γοητεύουν οι «πόλεις της λογοτεχνίας», περισσότερο, ίσως, από όσο οι ίδιες οι πόλεις. Ίσως, μάλιστα, περισσότερο από όσο η ίδια η λογοτεχνία, οι ζωντανοί της χαρακτήρες, οι αναβιωμένες εποχές, η γλωσσική δεξιοτεχνία των δημιουργών. Μη το πάρετε εγωιστικά που το επικεντρώνω σε μένα. Απλά εξομολογούμαι, πως δεν έχω τη δύναμη, που έχουν οι συγγραφείς, όταν περιγράφουν μια πόλη, να την δω μόνος μου, περπατώντας στους δρόμους της, με τόσο φως όσο αυτοί. Και τόσο σκοτάδι, θα έλεγα, τόσο αίμα και τόση αγωνία, όσο όταν την κοιτάζουν αυτοί.

Έτσι, οι πόλεις των συγγραφέων, μέσα από τη λογοτεχνία, με τη βοήθεια της δικής τους γραφής, μου φαίνονται σαν κάτι πολύ δυνατό και σχεδόν αυτόνομο. Δίνω δηλαδή μεγάλη σημασία σε ό,τι βρίσκεται πίσω από τις πλάτες των ηρώων. Και μερικές φορές μου αρέσει να καταμετρώ τις πόλεις που επισκέπτονται οι ήρωες ή να επισκέπτομαι γειτονιές στις οποίες έζησαν. Ποιοι; Οι ήρωες ή οι συγγραφείς; Ή μήπως οι αναγνώστες; Ο Γιάννης Παπαθεοδώρου υποστηρίζει:

«η γραμματολογία της πόλης έλαβε τις επιβλητικές διαστάσεις ενός ευρύτατου γεωπολιτικού-λογοτεχνικού χάρτη που [περιέλαβε]

  • πόλεις της Δύσης και της Ανατολής,
  • μητροπολιτικά κέντρα και πόλεις της περιφέρειας,
  • πόλεις του μύθου και της ιστορίας,
  • πραγματικές και μεταφορικές πόλεις,

σύμβολα μιας λογοτεχνικής πολεοδομίας που σχεδιάστηκε από συγγραφείς και κατοικήθηκε από αναγνώστες».

Θυμάμαι που αναζήτησα πριν μερικά χρόνια, στην Αγία Πετρούπολη, το σπίτι του φοιτητή Ρασκόλνικοφ, του κεντρικού χαρακτήρα στο «Έγκλημα και Τιμωρία» του Ντοστογιέφσκι. Το βρήκα εύκολα, αφού ήταν το πραγματικό σπίτι του συγγραφέα. Και αφού, καθώς ξέρουμε, ολόκληρη σχεδόν αυτή η πόλη έχει μείνει ανέπαφη στη δομή της, αυτούς τους τρεις αιώνες του πολυτάραχου βίου της. Χάρηκα που μου δόθηκε η ευκαιρία να το φωτογραφήσω, δηλαδή τη γειτονιά και τη γέφυρα, που διασχίζει ο Ρασκόλνικοφ, και να επισημάνω στο χάρτη μου (στο  κάτω μέρος της εικόνας) το αποτέλεσμα της αναζήτησης.

Έκανα τις σκέψεις αυτές, με την ευκαιρία που μας δόθηκε, το προχτεσινό σαββατόβραδο, στη μαγική «Ατραπό» της Μάρης, και όπου ένας αρχιτέκτονας (επιστήμονας της πόλης, μην το ξεχνάμε αυτό), ο Ανταίος Χρυσοστομίδης, επί χρόνια τώρα εισηγητής-επιμελητής εκδόσεων ξένης λογοτεχνίας στον εκδοτικό οίκο Καστανιώτη, μας παρουσίασε το βιβλίο του «Οι κεραίες της εποχής μου». Ναι, έκανα τις πολεογραφικές αυτές σκέψεις, κάτω από το παράθυρο του ποιητή μιας μυθολογημένης πόλης, της Πρέβεζας, και, σε όλη τη συζήτηση, που άνοιξε εντυπωσιακά ο καθηγητής Γιάννης Κυριόπουλος (αριστερά στη φωτογραφία), αισθανόμουνα πως μετέχω σε ένα σπάνιο γεγονός για την πόλη μας.

Είχα, λίγο πριν από τη συνάντηση, δει το συγγραφέα και του είχα εκφράσει το θαυμασμό μου για την τεράστια δουλειά των εκπομπών της ομώνυμης σειράς και του βιβλίου και του έδωσα την καλοτάξιδη ευχή για την έκδοση. Του μίλησα και για την πόλη που «αγάπησα» περισσότερο στο βιβλίο. Την Τεργέστη του Κλάουντιο Μάγκρις (σελ. 399-414). Την Τεργέστη των παλιών πρεβεζάνων εμπόρων. Την πόλη των συνόρων, όπως την περιγράφει. Όλων των συνόρων. Όχι τόσο των εξωτερικών, όσο εκείνων «εντός μας». Συγχαρητήρια στους διοργανωτές και τους συντελεστές της θαυμαστής βραδιάς.

Γιάννης Παπαθεοδώρου,  «Ένα τοπίο φορτωμένο μνήμες  – Η Αλεξάνδρεια στις Ακυβέρνητες Πολιτείες του Στρατή Τσίρκα», στο: Εταιρεία Μελέτης Νέου Ελληνισμού, Πρακτικά του Β’ Διεθνούς Συμποσίου Ιστορίας «Η πόλη στους νεότερους χρόνους», Αθήνα, 2000,  σελ. 574. Παραγράφηση και οι υπογραμμίσεις δικές μας.

Advertisements
This entry was posted in πεζόδρομος, πολεογραφία, πολεοδομία, πολιτισμός, Δημόσιος Χώρος, Λογοτεχνία, γλώσσα and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Η ΠΡΕΒΕΖΑ ΚΑΙ ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΛΛΕΣ…

  1. Ο/Η ο δείμος του πολίτη λέει:

    Υπέροχη ανάρτηση…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s