ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΕΝΟΣ ΑΓΑΛΜΑΤΟΣ

Mε αφορμή τη χθεσινή συζήτηση στο facebook

agalm1

Η ταινία «Ένας ήρωας με παντούφλες» του Αλέκου Σακελάριου (1958) αποτελεί ένα ελληνικό κινηματογραφικό πρότυπο για τη συζήτηση των ζητημάτων που σχετίζονται με τις εξωραϊστικές παρεμβάσεις στον ανοιχτό δημόσιο χώρο.

Mε κύριο εύρημα την κατασκευή του έφιππου ανδριάντα του εν ζωή στρατηγού Δεκαβάλα και τη σχετική προβληματική ο σκηνοθέτης, σε συνεργασία με το Χρίστο Γιαννακόπουλο που συνέβαλε στη συγγραφή του σεναρίου, καταγράφει και παρουσιάζει όλες τις πτυχές της μημείωσης στην πόλη και της παραγωγής της ιστορικής μνήμης.

Ο ήρωας που απαθανατίζεται και ο ηρωισμός, ο συγκεκριμένος χώρος που επιλέγεται για το στήσιμο του ανδριάντα, η ονοματοθεσία οδών και πλατειών, η στρατοκρατία στην πόλη και η στρατιωτική στολή-κιτς, η θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία, τα ενδεχόμενα ταπεινά συμφέροντα εκείνων που αναδεικνύουν την ανάγκη για μνημείωση, η διαχείριση των πολιτιστικών κονδυλίων, η μορφή του άντρα (ο επώνυμος στρατηγός) και της γυναίκας (η Νίκη, η Δόξα, κ.λπ.) στη δημόσια τέχνη και άλλα τέτοια ζητήματα θίγονται στην ταινία με δριμύ ειρωνικό πνεύμα και έντονη επικριτική διάθεση.

Πολύ πιο μπροστά από την εποχή τους οι δημιουργοί της ταινίας (στο ενεργητικό της οποίας εγγράφεται και η διακριτική συμβολή του Μάνου Χατζιδάκι) δουλεύουν σε δυο επάλληλα ταμπλό. Αφενός η δημόσια-κρατική εικόνα της πόλης και της κοινωνίας και αφετέρου η ανθρώπινη πλευρά. Στο πρόσωπο του μεγάλου ηθοποιού εκείνης της εποχής, του Βασίλη Λογοθετίδη, αυτά ανασυνθέτονται με θαυμάσιο τρόπο.

Είναι χαρακτηριστική η τελευταία σκηνή όπου ο συνταξιούχος ήρωάς μας, ήρωας με παντούφλες στο σπίτι του, απέναντι από την πλατεία με το άγαλμά του, θαυμάζει τη φωτοχυσία που αναδεικνύει τη μορφή του και εύχεται να είχε και αυτός λίγο φως και στο σπίτι του όπου η ΔΕΗ του έχει κόψει το ηλεκτρικό επειδή δεν είχε να πληρώσει το λογαριασμό.

Όλα τα θεματικά στοιχεία που περιλαμβάνονται στην ταινία αφορούν την κάθε τοπική κοινωνία. Μπορούν όμως να αναδειχθούν και σε μια σχολική προβολή με διδακτικό στόχο. Αρκεί να ανατεθεί στην τάξη να επισημανθούν «διαμήκη» στοιχεία για όσα διαδραματίζονται κατά την εξέλιξη της υπόθεσης και «εγκάρσια» στοιχεία για ό,τι συμβαίνει σε επιμέρους σημεία.

Advertisements
This entry was posted in πολεογραφία, πολεοδομία, πολιτισμός, Δημόσιος Χώρος, Ιστορία, εκπαίδευση and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s