ΘΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΟΔΟ ΟΚΤΑΒΙΑΝΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ;

Μια σημαντική παρέμβαση του πρώην δημάρχου Νίκου Γιαννούλη

[Με αφορμή τις ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις, που έλαβαν χώρα τις προηγούμενες εβδομάδες και επικεντρώθηκαν στην επέτειο των 2000 ετών από το θάνατο του ρωμαίου αυτοκράτορα και ιδρυτή της Νικόπολης Γαΐου Οκταβίου ή Οκταβιανού Αυγούστου, ο πρώην δήμαρχος της πόλης μας και εκλεκτός φίλος Νίκος Γιαννούλης μας κοινοποίησε κείμενο του με τίτλο «2000 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ ΟΚΤΑΒΙΟΥ». Το δημοσιεύουμε. Η εικόνα με την οποία συνοδεψαμε το δημοσίευμα είναι από την Οδό Οκταβιανού Αυγούστου στην Τεργέστη. Ο υπέρτιτλος «ΘΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΟΔΟ ΟΚΤΑΒΙΑΝΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ;» έχει προστεθεί από το «ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ».]

ottavΜε αφορμή τις εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν στην πόλη μας για την επέτειο »των 2000 χρόνων απο τον θάνατο του Οκτάβιου» μου δημιουργήθηκαν ερωτήματα και προβληματισμοί και αισθάνομαι την ανάγκη να τους καταθέσω, ευελπιστώντας σε μία γόνιμη συζήτηση.

Κατ’ αρχήν η παρέμβαση μου γίνεται μετά την ολοκλήρωση των εκδηλώσεων για ευνοήτους λόγους και δεν αφορά το περιεχόμενό τους. Όμως για ποιό λόγο »τιμούμε» την επέτειο του θανάτου του Οκτάβιου;

Τι ήταν ο Οκτάβιος; Ο Αυτοκράτορας μιας ιμπεριαλιστικής δύναμης που για τα συμφέροντα της κυρίαρχης τάξης της χώρας του κατέκτησε, επιβλήθηκε,κυριάρχησε στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και όχι μόνο.

Διάβασα με έκπληξη σε ανακοίνωση των οργανωτών ότι έφερε »ευημερία» στην περιοχή. Νομίζω ότι πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τι εννοούμε ευημερία και για ποιούς;

Το 31 π.Χ. συγκρούσθηκαν στο Άκτιο δύο Αυτοκρατορίες για ποιό σκοπό; Για την »ευημερία» της τοπικής κοινωνίας ή για τα συμφέροντα τους; Ρωτήθηκαν οι κάτοικοι των μικρών ή μεγάλων οικισμών απο την αρχαία Καλυδωνία(σήμερα πλησίον της Ε.Ο. της περιοχής Μεσολογγίου),μέχρις το Βουθρωτό (σήμερα νοτίως των Αγίων Σαράντα στην Αλβανία), που ξεριζώθηκαν για τον εποικισμό της Νικόπολης; Ποιά ήταν η διαφορά πριν και μετά το 31 π.Χ. στην καθημερινότητα της ζωής των απλών ανθρώπων της περιοχής;

Στην πατρίδα μας πιστεύω στο διάβα του χρόνου με τόσους κατακτητές, στη συνείδηση του απλού πολίτη κυριάρχησε μία αξία κόντρα σε »ευημερίες», έργα, υποδομές κ.λ.π. η Ελευθερία!

Ο σεβασμός και η προστασία των μνημείων, του ιστορικού και τεχνητού περιβάλλοντος που δημιούργησε η ανθρώπινη δραστηριότητα ανεξάρτητα των πολιτικών και κοινωνικών συνθηκών αντιμετωπίζεται απο την Εθνική νομοθεσία, Διεθνείς συμβάσεις και θεσμούς όπως η Unesco.

Είναι άλλο πράγμα αυτό και άλλο η απόδοση τιμών στους κατακτητές που στην περίοδο της ηγεμονίας τους δημιούργησαν τα μνημεία αυτά. Η τοπική κοινωνία έμπρακτα απέδειξε το σεβασμό στην πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής. Υπενθυμίζω απλά τη συμβολή του Δήμου με πολλαπλές δράσεις από το 1ο Διεθνές Συνέδριο για τη Νικόπολη μέχρις την θεσμοθέτηση των ζωνών προστασίας της Νικόπολης και του 1ου Αρχαιολογικού Πάρκου στην Ελλάδα.

Τέλος έχω την εκτίμηση ότι δεν έπρεπε να συμμετάσχουν στην Οργανωτική επιτροπή το Υπουργείο Πολιτισμού, η Ι.Μ.Πρεβέζης, η Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας και ο Δήμος Πρέβεζας.

Πρέβεζα 8 Σεπτεμβρίου 2014
Ν.Δ.Γιαννούλης

Advertisements
This entry was posted in Δημόσιος Χώρος. Bookmark the permalink.

5 Responses to ΘΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΟΔΟ ΟΚΤΑΒΙΑΝΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ;

  1. Ο/Η Απόστολος Παπαδημητρίου λέει:

    Θέλοντας να συμβάλω στο διάλογο θα θελα να πω κάποια πράγματα με πάθος που γνωρίζει ο φίλος Νίκος ότι με διακατέχει.
    Γενικώς δε συμφωνώ με τους εορτασμούς των επετείων, αλλά έχω να πω κάτι που θέτει ο φίλος Νίκος Γιαννούλης στο σημείωμά του.
    Σημειώνει: «Τι ήταν ο Οκτάβιος; Ο Αυτοκράτορας μιας ιμπεριαλιστικής δύναμης που για τα συμφέροντα της κυρίαρχης τάξης της χώρας του κατέκτησε, επιβλήθηκε, κυριάρχησε στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου και όχι μόνο». Αυτό θεωρώ ότι είναι μια μηχανιστική μεταφορά του παρελθόντος στο παρόν. Θεωρώ ότι είναι μη ιστορική αυτή η προσέγγισή, ούτε ακόμη φιλοσοφικά αποδεκτή.
    Ναι πάντα υπήρχαν τάξεις και μέσα παραγωγής. Αυτό όμως δεν είναι δυνατόν να μεταφέρεται αυτούσιο στο σήμερα. Πολύ απλούστατα γιατί στη αρχαία Ρώμη η κυρίαρχη τάξη δεν ήταν η αστική τάξη, αλλά μια στενή ολιγαρχία, ολιγοπρόσωπη που διέθετε στα χέρια της δύναμη και πλούτο. Η αστική τάξη αντιστοιχούσε στη μεσαία τάξη, ενώ οι πληβείοι αντιστοιχούν στην εργατική τάξη. Οι δούλοι που βρίσκονται ταξικά; Μ΄ αυτά και μ΄ αυτά θα θελα να πω ότι υπήρχε διαφορετική ταξική διαστρωμάτωση, επομένως και διαφορετική πρέπει να είναι η αντιμετώπισή μας πάνω στα φαινόμενα. Ουτε ο Οκταβιανός ήταν ιμπεριαλιστής, ούτε ο Μ. Αλέξανδρος. Και οι δυο ανήκαν στους κατακτητές.
    Ο στόχος τους ήταν να διευρύνουν τις πλουτοπαραγωγικές του κράτους τους , να συσσωρεύσουν πλούτο ναι και να δημιουργηθεί το πλεόνασμα. Ναι το πλεόνασμα το εκμεταλλεύεται η ολιγοπρόσωπη ολιγαρχία της Ρώμης, που από δημοκρατία μετατράπηκε σε αυτοκρατορία επί Οκταβιανού, αλλά είναι αδιαμφισβήτητο από τα αρχαιολογικά δεδομένα ότι επικράτησε ευημερία στην αυτοκρατορία. Για το λόγο αυτό και τα Ρωμαϊκά τείχη της Νικοπόλεως , όπως και σε άλλες πόλεις είχαν διακοσμητικό χαρακτήρα.
    Συνεχίζει τις επισημάνσεις του ο φίλος Νίκος: «Ρωτήθηκαν οι κάτοικοι των μικρών ή μεγάλων οικισμών απο την αρχαία Καλυδωνία(σήμερα πλησίον της Ε.Ο. της περιοχής Μεσολογγίου),μέχρις το Βουθρωτό (σήμερα νοτίως των Αγίων Σαράντα στην Αλβανία), που ξεριζώθηκαν για τον εποικισμό της Νικόπολης; Ποιά ήταν η διαφορά πριν και μετά το 31 π.Χ. στην καθημερινότητα της ζωής των απλών ανθρώπων της περιοχής;»
    Αντιμετωπίζει ο φίλος Νίκος σαν ενότητα τις αρχαίες πόλεις, ενώ ήταν πόλεις – κράτη. Τι σημαίνει αυτό; ότι βρίσκονταν σε διαρκή αντιπαλότητα μεταξύ τους, σε διαρκείς πολέμους και μακροχρόνιες συρράξεις στις οποίες τότε κάποιες από αυτές τις πόλεις έπαιξαν το ρόλο που έπαιξε ο Οκταβιανός αργότερα. Η αρχαία Αθήνα που διέλυσε και σφαγίασε του Μιλήσιους δεν ειχε τέτοιες διαθέσεις; Η Σπάρτη; Η Θήβα; Η Αμβρακία στην περιοχή μας; Η Ηλεία με τις Ηλειακές αποικίες; Ο Πύρρος; Όλοι αυτοί εκπροσωπούσαν τις καταπιεζόμενες τάξεις;
    Και συνεχίζει θεωρώντας τις αρχαίες πόλεις κράτη ως μια ενότητα ως μια πατρίδα που βεβαίως δεν υπήρχε
    «Στην πατρίδα μας πιστεύω στο διάβα του χρόνου με τόσους κατακτητές, στη συνείδηση του απλού πολίτη κυριάρχησε μία αξία κόντρα σε ”ευημερίες”, έργα, υποδομές κ.λ.π. η Ελευθερία!»
    Διαφωνώ βεβαίως ότι η αξία της ελευθερίας ήταν κυρίαρχη αξία «της πατρίδας μας». Αντίθετα πιστεύω ότι υπήρξε κυρίαρχη αξία όλων των λαών. Δεν είναι προνόμιο των Ελλήνων, αλλά των λαών.
    Η Ρώμη δημιούργησε μια νέα κατάσταση. Μια νέα κοινωνική κατάσταση Για πρώτη φορά συνένωσε πολλά κράτη κάτω από την ηγεμονία της, κάτι που δεν κατάφερε να κάνει προηγουμένως το κράτος των Μακεδόνων ή παλαιότερα η Δηλιακή Συμμαχία και η πελοποννησιακή συμμαχία. Βεβαίως σε όλες αυτές τις κοινωνικές μεταβάσεις οι καταπιεζόμενες τάξεις ήταν εκείνες που θίγονταν περισσότερο.
    Επομένως δεν έχουμε να κάνουμε με τον κακό Ρωμαίο, αλλά με τη συγκεκριμένη πολιτική που ακολούθησε. Δεν υπάρχουν κακοί Ρωμαίοι, αλλά κυρίαρχες και καταπιεζόμενες τάξεις.
    Τέλος μ΄ έναν λεκτικό ακροβατισμό που χρησιμοποιεί στο τίτλο «Θα βάλουμε κι οδό Οκταβιανού Αυγούστου;» νομίζω ότι εκπίπτει ο λόγος. Μ΄ αυτή τη λογική και με τα όσα είπα παραπάνω θα έπρεπε ν΄ αναρωτηθούμε αν πρέπει ν’ απαλειφθούν τα ονόματα από τις οδούς ανά την Ελλάδα Μ. Αλέξανδρου, Πύρρου, Περικλέους κλπ που υπάρχουν σε ολόκληρη την Ελλάδα.

    • Ο/Η dimosioshoros λέει:

      Ευχαριστούμε τον Απόστολο για την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συμβολή του. Σπεύδω να σημειώσω πως ο υπέρτιτλος «ΘΑ ΒΑΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΟΔΟ ΟΚΤΑΒΙΑΝΟΥ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ;» (που φαίνεται δυστυχώς σαν τίτλος του πρωτοτύπου) είναι του ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΩΡΟΥ και όχι του φίλου συγγραφέα, του οποίου ο αρχικός τίτλος αναφέρεται «με τα μικρά». Λυπάμαι για την παρεξήγηση.

  2. Ο/Η Γιωργος Τσιλιγκιρης λέει:

    συμφωνω απολυτα με την τοποθετηση του Νικου Γιαννουλη. Ειναι διαφορετικο να γινονται εκδηλωσεις για να γνωριζουν , πρωτιστα οι κατοικοι της περιοχης και το πανελληνιο, τα σημαντικα ιστορικα γεγονοτα που συνεβησαν στην περιοχη μας και καθορισαν τον ρου της ιστοριας κι αλλο να τιμαμε τους πρωταγωνιστες τους . Εμεις, σαν συλλογος «Ανθρωπολις», ειχαμε την εμπνευση και πηραμε την πρωτοβουλια να διοργανωσουμε εκδηλωσεις επι τη επετειω της ναυμαχιας του Ακτιου, ωστε να γνωρισουν οι συμπατριωτες μας, τι συνεβη στην περιοχη μας πριν απο 2000 χρονια και πως «βρεθηκε» η Νικοπολη διπλα μας, που αν αξιοποιηθει καταλληλα θα ειναι πηγη αναπτυξης για την περιοχη μας. Για φανταστειτε παραλληλα με τις εκδηλωσεις μνημης για την Μικρασιατικη καταστροφη, να διοργανωνουν οι Θεσσαλονικεις εκδηλωσεις εορτασμου για την γεννηση του Κεμαλ Ατατουρκ στην πολη τους (19-5-1881). Καπως ετσι φανταζει ο εορτασμος για τον Οκταβιανο Αυγουστο. Με το ιδιο σκεπτικο, των εκδηλωσεων γνωριμιας των ιστορικων γεγονοτων που συνεβησαν στην περιοχη μας, δεν θα ειχα κανενα ενδοιασμο να προτεινω στον συλλογο «Ανθρωπολις» την διοργανωση ομιλιας για την «Ναυμαχια της Πρεβεζας», που ελαβε χωρα στις 28-9-1538 και ο Οθωμανικος στολος με ναυαρχο τον Χαϊρεντιν Μπαρμπαροσα, κατατροπωσε τον ενωμενο στολο του Ιερου Συνασπισμου, των χριστιανικων χωρων, υπο τον Γενοβεζο ναυαρχο Αντρεα Ντορια. Ειναι τετοια δε η ιστορικη σημασια της για τον τουρκικο λαο, που την θεωρει εθνικη γιορτη και τα πιο συγχρονα τουρκικα υποβρυχια αποτελουν σειρα με το ονομα Preveza. Επαναλαμβανω πως με τετοιες εκδηλωσεις δεν τιμουμε τους πρωταγωνιστες πχ. τον Μπαρμπαροσα , αλλα οι Πρεβεζανοι γνωριζουν τα σημαντικοτατα ιστορικα γεγονοτα που συνεβησαν διπλα μας και καθορισαν την εξελιξη της ιστοριας.
    Γιωργος Τσιλιγκιρης

    • Ο/Η dimosioshoros λέει:

      Καλά έκανες Γιώργο μου και έβαλες και εδώ τον ενδιαφέροντα σχολιασμό σου, για όσους δεν έχουν λογαριασμό φέισμπουκ. Θα βάλω με δικό μου σχόλιο την παραπομπή στα σχόλια του φέισμπουκ.

  3. Ο/Η dimosioshoros λέει:

    Διαβάστε και τα σχόλια στο φέισμπουκ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s