ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ: «ΔΕΝ ΜΠΛΟΚΑΡΟΥΝ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ, ΑΥΤΟΙ ΕΙΝΑΙ Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ»

parkinson Ξεκίνημα για εκδημοκρατισμό του δημόσιου χώρου γύρω από τη Βουλή;

Είναι γνωστές οι πολλές περιφράξεις γύρω από τη Βουλή των Ελλήνων. Δεν εννοούμε μόνο τη ειδική φρουρά αλλά και την «περίφραξη» που προκύπτει από την αποκλειστικά ιδιωτική αυτοκινητική λειτουργία των δρόμων γύρω από την Βουλή.
Ο John R. Parkinson (2012) εξετάζει σε βιβλίο του κατά πόσο οι δημόσιοι χώροι των πόλεων όπου βρίσκονται τα κοινοβούλια λειτουργούν ενισχυτικά ή περιοριστικά για την επικράτηση των δημοκρατικών αξιών και την αναγνώριση των δημοκρατικών συμπεριφορών.
Περιγράφει 11 πρωτεύουσες τέτοιες όπως το Λονδίνο το Τόκιο, την Ουάσιγκτον, το Βερολίνο, την Καμπέρα, την Πόλη του Μεξικού, όχι όμως η Αθήνα, το Παρίσι, το Πεκίνο και η Μόσχα. Διερευνά λοιπόν πόσο προσιτοί είναι οι δημόσιοι χώροι ώστε να επιτρέπουν στο κοινό να διαδραματίσει έναν δημοκρατικό ρόλο (π.χ. να πιέσουν τους πολιτικούς), και αντιμετωπίζει τους δημόσιους χώρους σαν «αρένες δημόσιας διαμαρτυρίας» και «τόπους παράστασης».
Εξάλλου γνωρίζουμε πως ο Ντέιβιντ Χάρβεϊ (David Harvey) από τους θεμελιωτές της έρευνας για το δημόσιο χώρο, επεξεργάστηκε σε υλικούς όρους δημόσιου χώρου τα ζητήματα της κοινωνιο-χωρικής ανισότητας και έφτασε στο συμπέρασμα πως «ανάμεσα στο σχηματισμό του καθαυτό δημόσιου χώρου και τη λειτουργία της καθαυτό δημοκρατικής διακυβέρνησης έχει σφυρηλατηθεί κάποιο είδος συνδέσμου ή ακόμα και ταυτότητας».
Έτσι, εκφράζουμε ικανοποίηση για την παρέμβαση της προέδρου της Βουλής Ζωής Κωνσταντοπούλου για την αποκατάσταση της κινητικότητας γύρω από τη Βουλή και την αύξηση της προσιτότητας του χώρου της. Όταν παρεμβάλλονται τόσα και τόσα εμπόδια στην προσέγγιση στο χώρο της, μπορούμε να πούμε πως οι πολίτες που προσεγγίζουν «δεν μπλοκάρουν την κυκλοφορία, αυτοί είναι η κυκλοφορία», (όπως το είχε πει η Nαomi Klein).
Γνωρίζουμε πως συχνά γίνεται και «απο-ιδιωτικοποίηση» των ιδιωτικοποιημένων δρόμων γύρω από τη Βουλή, με το άνοιγμά τους αποκλειστικά σε πεζούς όταν γίνονται πορείες διαμαρτυρίας. Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, εκτιμούμε πως μια μόνιμη πεζοδρόμηση του αθηναϊκού κέντρου 1) θα επέτρεπε στους διαδηλωτές να έχουν ήρεμη δημοκρατική πρόσβαση στη Βουλή και την Κυβέρνηση όταν το επιθυμούν, 2) θα συνέβαλε αποφασιστικά στη συγκρότηση ενός ήπιου δημοκρατικού τοπίου λειτουργίας της αγοράς του κέντρου της Αθήνας. Μια αθηναϊκή Αγορά …

Το ζήτημα παρουσιάσαμε (προφανώς χωρίς αναφορά στο γεγονός που έλαβε χώρα εκείνη την ώρα στην Αθήνα) στην ημερίδα του ΤΕΙ Ηπείρου/Πρέβεζα.

Advertisements
This entry was posted in πεζός, πεζόδρομος, πολεοδομία, Δημόσιος Χώρος, επικοινωνία and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s