ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΣΟΥ ΗΡΘΑΜΕ

Παιδιά από όλη την Ελλάδα (και την Πρέβεζα) προτιμούν να σπουδάσουν στην Συμπρωτεύουσα των ονείρων τους

Με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των πανελληνίων εξετάσεων του 2015 για τις πανεπιστημιακές και τις υπόλοιπες σχολές των ΑΕΙ/ΤΕΙ της χώρας, φάνηκε για μια ακόμα φορά πως η Θεσσαλονίκη αποτελεί πόλη των ονείρων των εφήβων μας. Και από τα πρεβεζάνικα αποτελέσματα φάνηκαν καθαρά οι θεσσαλονικιώτικες προτιμήσεις των παιδιών μας, αφού η Θεσσαλονίκη ήρθε αυτά τα χρόνια πιο κοντά μας με την Εγνατία

ATH

Στο πλαίσιο παλαιότερης προετοιμασίας διδασκαλίας μαθήματος «Πολεογραφίας» κάναμε ένα ερωτηματολόγιο με είκοσι ερωτήσεις και ζητήσαμε από 30 πρωτοετείς φοιτητές και φοιτήτριες του Τμήματος Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου του Αιγαίου να συμπληρώσουν όσες ερωτήσεις ήθελαν ή μπορούσαν. Στον πίνακά μας οι μπλε γραμμές σημαίνουν «απάντηση ευνοϊκή για την Αθήνα» και οι κόκκινες σημαίνουν «απάντηση ευνοϊκή για την Θεσσαλονίκη». Οι στήλες είναι Α (πόντοι Αθήνας), Θ (πόντοι Θεσσαλονίκης) και Σ το σύνολο των απαντήσεων. Πέντε από τα παιδιά προέρχονταν από την Αθήνα.

Παρατηρήσαμε πως:

    • Οι περισσότερες θετικές απαντήσεις αφορούν τη Θεσσαλονίκη, πράγμα που αποτελούσε και αφετηριακή υπόθεση του ερωτηματολογίου, με πιο ζωντανές τις απαντήσεις 17 και 18.
    • Είναι χαρακτηριστική η απόρριψη της Αθήνας στις απαντήσεις των ερωτήσεων 11, 12 και 13 και η σαφώς αντι-αθηναϊκή θέση των απαντήσεων στις ερωτήσεις 08 και 09.
    • Μερικές απαντήσεις δείχνουν ανεπηρέαστη και αντικειμενική εκτίμηση υπέρ της Αθήνας (π.χ. 07. Τέχνες – Θεάματα).
    • Γενικά η Αθήνα γίνεται δεκτή ως «πρωτεύουσα» (ερωτήσεις 02, 04, 05, 06, 07, 14) αλλά όχι ως «δική τους» πόλη (ερωτήσεις 17, 18, 19, 20).
    • Μερικές απαντήσεις εκφράζουν έντονο σκεπτικισμό, όπως η 01 και η 10. Απαντώνται μόνο με 15 και 13 συνολικές προτιμήσεις αντίστοιχα. Προφανώς η εμπειρία των ερωτώμενων ως φοιτητών που μόλις εγκαθίστανται μακριά από την οικογενειακή τους εστία είναι αρνητική.
    • Ισοτιμία των δύο πόλεων εκφράζεται κυρίως στην ερώτηση/απάντηση 15 που παίρνει πολυάριθμες (29) και ισομερώς κατανεμημένες απαντήσεις. Πρόκειται για ένα εθνικά και νεανικά αισιόδοξο κοίταγμα των μεγάλων αυτών ελληνικών πόλεων.

Αντί για συμπεράσματα για τη συγκριτική αντίληψη Αθήνας-Θεσσαλονίκης

Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου για τη συγκριτική αντίληψη Αθήνας-Θεσσαλονίκης είναι εντυπωσιακά. Οι δυο αυτές πόλεις της Ελλάδος βρίσκονται στο μέγιστο δυνατό της διαφοροποίησης που μπορεί να χαρακτηρίζει ένα ζεύγος πόλεων. Η Αθήνα, ως πρωτεύουσα του σύγχρονου ελληνικού κράτους επανιδρύθηκε εκ του μηδενός το 1834. Επί αιώνες υπήρξε, όπως γράφει ο Ιωάννης Τσιώμης, «ένα όνομα χωρίς χώρο»[1] και εξηγεί πολύ καλά τις θέσεις του σε άρθρο με τον περιεκτικότατο τίτλο «Το να μιλάμε για την Αθήνα του 1834, όπως για την Μπραζίλια του 1964»!

Η Θεσσαλονίκη, αντίθετα, «εβραιούπολη[2]» έως τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα και «πρωτεύουσα των προσφύγων[3]» από τότε και μετά, υπήρξε πάντα πόλη. Πόλη που όμως αντιμετωπίστηκε ως έδαφος και κατακτήθηκε, πρώτα από την Ελλάδα και μετά από τους Έλληνες. Τους Έλληνες που την κατοικούν (στη Θεσσαλονίκη) ή τους Έλληνες που την κυβερνούν (από την Αθήνα). Οι Θεσσαλονικείς διαμαρτύρονται πάντως ότι η πόλη τους δεν αποτελεί αντικείμενο της κρατικής μέριμνας και συμπάθειας. Άλλωστε, οι λέξεις «το κράτος των Αθηνών» και «το κράτος της Θεσσαλονίκης» εκφράζουν ευρύτατατα διαδεδομένες γεωπολιτικές-γεωγραφικές έννοιες όχι μόνο για τις «δυο Ελλάδες του [πολιτικού] διχασμού», αλλά και για τις «δυο διαφορετικές εκδοχές κοινωνικής ενσωμάτωσης», όπως υποστηρίζει ο Χατζημιχάλης[4].

 ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

[1] Ιωάννης Τσιώμης, «Το να μιλάμε για την Αθήνα του 1834, όπως για την Μπραζίλια του 1964», στο Γκυ Μπουρζέλ, [Επιμέλεια:] Η νεοελληνική πόλη, Εξάντας, 1989, σελ. 17- 23.

[2] [Gilles Veistein, Dirigé par :], Salonique, 1850-1918, La «ville des Juifs» et le réveil des Balkans, Autrement, 1992.

[3] Γιώργος Ιωάννου, Η πρωτεύουσα των προσφύγων, Κέδρος, 1984.

[4]  Κωστής Χατζημιχάλης, «Η γεωγραφία των αντιθέσεων», Το Βήμα, 19 Δεκεμβρίου 1999, σελ. 20

Advertisements
This entry was posted in πολεογραφία, πολιτισμός, σχολεία της Πρέβεζας, Ιστορία, Πρεβεζάνοι εκπαιδευτικοί, εσωτερική γεωπολική, εκπαίδευση and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s