ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗΣ ΤΑΣΜΑΝΙΑΣ

…που μας καθοδήγησε στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1976…

Tasmania1

Στη φωτογραφία βλέπουμε το φέρι που ενώνει κάθε βράδυ τη Μελβούρνη με την Τασμανία, το μεγάλο νησί στα νότια της Αυστραλίας, που αποτελεί ομόσπονδο κράτος στη χώρα αυτή.

Θυμάμαι πως στο πλαίσιο της ανανεωμένης λειτουργίας του περιοδικού της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών «Φυσικός Κόσμος» πληροφορηθήκαμε πως τη χρονιά εκείνη (1976) γινόταν σε ξένα περιοδικά αναφορά στα εκατό χρόνια από το θάνατο (1876) της τελευταίας ιθαγενούς (από πατέρα και μητέρα) που είχε τότε πεθάνει. Ο ερχομός των Ευρωπαίων είχε έτσι και ένα τόσο οδυνηρό και απόλυτα καταγεγραμμένο στοιχείο, κάτι σαν μητρώο αφανισμού του «άλλου».

Πρότεινα τότε ως μέλος της συντακτικής επιτροπής του Φυσικού Κόσμου να εγκαινιάσουμε μια σελίδα που να είναι αφιερωμένη σε θέματα εθνογραφίας, μετανάστευσης, δημογραφίας, οικολογίας, οικονομικής και πολιτισμικής γεωγραφίας. Να αποτελεί και συλλογή παραδειγμάτων και προτάσεων για το αναλυτικό πρόγραμμα της γεωγραφίας. Και οπωσδήποτε να είχε και τον ακτιβιστικό τόνο που επέβαλε η εποχή της μεταπολίτευσης.

Τη σελίδα την ονομάσαμε ΓΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ και είχαμε συμφωνήσει να γράφουμε σημειώματα στα οποία θα έκανα την επιμέλεια και θα αναζητούσα και τη σχετική εικονογράφηση, όπου θα χρειαζόταν. Η σελίδα συνέχισε επί πολλά χρόνια και, για τον γράφοντα, αποτέλεσε μια κεντρική ασχολία γεωγραφικής διδακτικής τεκμηρίωσης.

Με την ευκαιρία της διδασκαλίας της Ανθρωπογεωγραφίας στο Πανεπιστήμιο του Αιγαίου η σελίδα μετατράπηκε σε ον-λάιν εργαλείο της διδασκαλίας με το όνομα «Geander – Γη και Άνθρωπος» (*). Είχε έτσι γίνει μια βάση διδακτικού υλικού και μάλιστα προτάσεων στο χώρο της ανθρωπογεωγραφίας – γεωγραφίας του πολιτισμού. Χρησιμοποιήθηκε και αξιολογήθηκε στα πλαίσια της διδασκαλίας των μαθημάτων Ανθρωπογεωγραφίας, Διδακτικής των Κοινωνικών Επιστημών και Διδακτικής της Γεωγραφίας στο τμήμα Γεωγραφίας και στο τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου του Αιγαίου επί πολλά ακαδημαϊκά/σχολικά έτη. Απευθυνόταν επίσης σε κάθε εκπαιδευτικό που ενδιαφερόταν για τη διδασκαλία της ανθρωπογεωγραφίας (και για τη διακλαδική-διεπιστημονική πρόταση).

Τα γράφω αυτά με ευκαιρία χθεσινής μου επίσκεψης στο φεριμπότ The Spirit of Tasmania και για τα σαραντάχρονα αυτής της ιστορίας.

(*) Αν η σελίδα δεν εμφανίζεται με κανονικούς ελληνικούς χαρακτήρες, ο ενδιαφερόμενος αναγνώστης πρέπει να κάνει ρύθμιση στην «προβολή» με επιλογή «κωδικοποίηση» για τα ελληνικά. 
Advertisements
This entry was posted in Δημόσιος Χώρος. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s