ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΔΡΟΜΕΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΤΣΑΝΟΥ

…και η πρεβεζάνικη εκδοτική επικαιρότητά τους

%ce%ba%ce%b1%cf%84%cf%83%ce%b1%ce%bd1Σαν απαραίτητο συμπλήρωμα στη βραδιά της παρουσίασης του βιβλίου της Ελπίδας Κακαβούλη – Παπαδημητρίου με τίτλο «Μνήμη, αιώνια αντίσταση» αναφερόμαστε εδώ στην έκδοση του Χρίστου Κατσάνου που περιλαμβάνει μια έκθεση για τα γεγονότα της Παργινόσκαλας μαζί με άλλα ενδιαφέροντα ιστορικά ζητήματα της περιοχής για την Καμαρίνα, το Σούλι, το Ζάλογγο και την εθνική αντίσταση. Ο αείμνηστος Χρίστος Κατσάνος ήταν πατέρας του συμπολίτη μας Αλέκου Κατσάνου, γιατρού, και του Ορέστη Κατσάνου, μαθηματικού, που μας εγκατέλειψε τόσο πρόωρα. Ο συγγραφέας ήταν δάσκαλος και, όπως ξέρουμε, είχε υποστεί διώξεις λόγω των δημοκρατικών του φρονημάτων. Η έκδοση έκτασης 158 σελίδων με τίτλο «Ιστορικές αναδρομές» είχε γίνει το 1986 από το τυπογραφείο Θανάση Τσόκα με επιμέλεια της Μάγδας Κατσάνου, δικηγόρου, συζύγου του Αλέκου Κατσάνου και περιλαμβάνει προλογικά σημειώματα των Πρεβεζάνων Δημητρίου Ζήκου, δασκάλου, και Χρίστου Κουτρούμπα, λογιστή.

Το βιβλίο περιλαμβάνει και μια τοποθέτηση με τίτλο «Οι απόψεις της παρούσης ιστόρησης για τη µη δικαίωση του αγώνα» της οποίας παραθέτουμε το πρώτο μέρος (σελ. 126-127).

Το κίνημα προδόθηκε από ανθρώπους, που βρίσκονταν μέσα στην κεντρική επιτροπή, είτε αυτοί εξ αρχής, διαπνέονταν από αστικές αντιλήψεις και προσπάθησαν να μπουν, τώρα, επικεφαλής των λαϊκών μαζών, γιατί αυτές αποτελούσαν απειλητική δύναμη και ήταν δυνατό, αν έμεναν μόνες, να προχωρήσουν περισσότερο στην επανάσταση, από ό,τι επιθυμούσε η αστική τάξη και το κατεστημένο. Είτε πούλησαν την συνείδησή τους και δέχτηκαν να προδώσουν το λαό «με το αντάλλαγμα» των τριάκοντα αργυρίων! Σε τέτοιο πνεύμα πρόστυχου κέρδους, πολλοί έχουν υποκύψει.

Το Κομμουνιστικό κόμμα, που αποτελούσε την κύρια καθοδήγηση στο μαζικό κίνημα δεν είχε την ικανότητα, σαν πρωτόπειρο να αντιληφθεί τις πλεκτάνες, που έστηναν οι πράκτορες, με πλούσια πείρα σε περιπτώσεις κινημάτων και αρκούτανε σε συμβιβασμούς, που πάντα είχαν σαν αποτέλεσμα τη στερέωση της αντίδρασης σε θέσεις «κλειδιά». Απειράριθμες περιπτώσεις ανθρώπων έχουμε, πoυ πέρασαν σ’ άλλα στρατόπεδα, μετά την απελευθέρωση της χώρας, αλλά οι ίδιοι κατείχαν θέσεις καθοδηγητικές στο κίνημα και είτε έδιναν εντολές προδοτικές για τoυς επαναστάτες, είτε οι ίδιοι προέβαιναν σε εξτρεμιστικές πράξεις, που εξέθεταν το κίνημα και το παρουσίαζαν στα στερνά «σαν μπαμπούλα».

Οι Άγγλοι πoύρθαν στα βουνά της Ελλάδας, δεν είχαν στόχο να βοηθήσουν την επανάσταση, ενάντια στους φασίστες κατακτητές, με τους οποίους άλλωστε είχαν συνεργασία, αλλά ήρθαν να εκτρέψουν το λαϊκό κίνημα από τις κύριες επιδιώξεις του και αργότερα, όπως και συνέβη, να το συντρίψουν. Τεσσάρων αιώνων πείρα έχουν οι Άγγλοι, σε περιπτώσεις λαϊκών εξεγέρσεων, από τότε πούχαν τις αποικίες των στην Αμερική, το 1600 περίπου. Ενώ η ηγεσία του Κομμουνιστικού Κόμματος ήταν πρωτόπειρη. Έτσι, λοιπόν, ο κακομοίρης ο λαουτζίκος έφτασε στην Βάρκιζα, όχι για να αμειφθεί, για τις θυσίες που πρόσφερε, αλλά για να δικαστεί από Έλληνες, που ήρθαν από το εξωτερικό, χωρίς αυτοί να έχουν προσφέρει τίποτε στον αντιφασιστικό αγώνα.

Δυστυχώς το κείμενο δεν έχει κάποιες παραπομπές για τις πολύ ενδιαφέρουσες αφηγήσεις και τοποθετήσεις.
Ας είναι η ανάρτηση αυτή στη μνημη του καλού φίλου  και συναδέλφου Ορέστη.

Advertisements
This entry was posted in πρεβεζάνοι συγγραφείς, Αγγλία, Εθνική Αντίσταση, Ζάλογγο, Ιστορία, Παγινόσκαλα, εσωτερική γεωπολική, λαϊκό κίνημα, νεκρολογία and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s