ΕΘΝΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ ΚΑΙ ΣΗΜΑΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

Με την ευκαιρία της επετείου της Χιροσίμας (6 Αυγούστου 1945) και τη συζήτηση για τη σημαία στη χώρα μας

Με άρθρο πολεμικής, η ημερήσια εφημερίδα Asahi Shimbun πήρε θέση αντίθετη από την εκπεφρασμένη βούληση της κυβέρνησης να επανέλθει ο εθνικός ύμνος και η έπαρση της σημαίας στα ιαπωνικά σχολεία «Όχι στην επιβολή του εθνικού ύμνου και της σημαίας στα παιδιά μας στα σχολεία» ήταν ο τίτλος του άρθρου.  Το άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε μετά την αυτοκτονία λυκειάρχη στο νομό της Χιροσίμας με αιτία το ζήτημα για έπαρση ή όχι της σημαίας Hinomaru (日の丸, σε hiragana ひのまる) στα σχολεία σε διάφορες σχολικές εκδηλώσεις. Και όπου, υποτίθεται, οι μαθητές/μαθήτριες θα τραγουδούν, τον εθνικό ύμνο Kimigayo (君が代 σε hiragana きみがよ).

Ο εκπαιδευτικός αυτός προϊστάμενος βρέθηκε σε δύσκολη θέση για το αν 1) θα εκτελούσε την υπηρεσιακή εντολή (πριν ακόμα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση επαναφοράς ύμνου και σημαίας στα σχολεία ‒άνοιξη 1999) ή 2) θα συμφωνούσε με τους υπόλοιπους ειρηνιστές εκπαιδευτικούς συναδέλφους του που ήταν αντίθετοι στην αναβίωση του εθνικιστικού πνεύματος στη χώρα.

Πρέπει να υπενθυμίσουμε πως, σύμφωνα με το ιαπωνικό Υπουργείο Παιδείας, το 1998, τα 98% των σχολείων σεβάστηκαν την εντολή για έπαρση της σημαίας στα σχολεία και 80% την εντολή να τραγουδούν οι μαθητές και οι μαθήτριες τον  εθνικό ύμνο. Εξαίρεση αποτέλεσε η Χιροσίμα, όπου το ποσοστό υπέρ του ύμνου ήταν μόνο 18,6%. Διαβάζουμε τον ύμνο:

Να ’ναι η ζωή σου χίλιες ζωές
Ζωές χιλιάδες πιο πολλές.
Μέχρι εκεί που το χαλίκι
Βράχος πια που θα γενεί
Στους αφρούς σαν τυλιχτεί…

Αυτό το ποιητικό στιχούργημα ‒που είναι πολύ συμπαθές στους Ιάπωνες‒ ήδη ανθολογημένο από το 10ο αι. και επιλεγμένο ως άσμα προς δόξα του Αυτοκράτορα (1880),  είναι ο εθνικός ύμνος της Ιαπωνίας που από το 1893 επιβλήθηκε και στα σχολεία. Η μελωδία συντέθηκε από τον Γερμανό Franz Eckert (1852 – 1916) και όχι τον «Κάρολο Έκκαρ (1880)», όπως πληροφορεί η Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια (έκδ. 1930).

Όμως μεταπολεμικά, από το 1945, το ζήτημα «Hinomaru – Kimigayo» αποτέλεσε στοιχείο πολιτικής αντιπαράθεσης αφού, μάλιστα, όπως τονίζεται από μερικές πλευρές, ο ύμνος εύχεται τη μακροημέρευση του Αυτοκράτορα και της βασιλείας του. Δηλαδή ξεχνιέται η κοινοβουλευτική λειτουργία, η κυβέρνηση και ο λαός για το συμφέρον του οποίου υπάρχουν αυτοί οι συνταγματικοί θεσμοί. Ωστόσο το ζήτημα ρυθμίστηκε νομοθετικά το 1999 υπέρ της σημαίας και του ύμνου.

Advertisements
This entry was posted in Ιστορία, Ιαπωνία and tagged , . Bookmark the permalink.

3 Responses to ΕΘΝΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ ΚΑΙ ΣΗΜΑΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

  1. Ο/Η dimitrisfileles λέει:

    Πάντα εύστοχη η τοποθέτησε σου, καλέ μου Δάσκαλε, σε ζητήματα που συχνά πιστεύουμε πως αφορούν τους άλλους, ενώ είναι και τόσο δικά μας!!!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s