ΧΙΛΙΕΣ ΚΑΙ ΜΙΑ ΦΙΓΟΥΡΕΣ ΤΗΣ ΠΡΕΒΕΖΑΣ…

… στη μεγάλη εικονογραφημένη πολεογραφική έκδοση που επιμελήθηκε ο Πάνος Θ. Μουρεζίνης

Δεν σταματάει να μας εκπλήσσει –και τόσο ευχάριστα άλλωστε− με την τακτική δημιουργική του παρουσία ο εκλεκτός φίλος Πάνος Μουρεζίνης. Από τη χρονιά (2010) που έβγαλε το «Σεργιάνι» καθώς και μετά (2013) το «Αρμένισμά» του είναι πάντα παρών ανάμεσά μας αναζητώντας άοκνα κάθε φωτογραφικό τεκμήριο της πρεβεζάνικης λαϊκής μας ιστορίας. Η πρεβεζάνικη οικογένεια, ο ελεύθερος χρόνος των κατοίκων αυτής της πόλης, η ζωντάνια και το χιούμορ του δημόσιου χώρου της, και κάθε σχετική απεικόνισή τους συλλέγονται με επιμέλεια από τον εκλεκτό συγγραφέα, υφίστανται τη σχετική επεξεργασία και αρχειοθετούνται για να αποτελέσουν υλικό των δημοσιεύσέων του.

Παραλάβαμε από το χέρι του φίλου Πάνου, με πραγματική συγκίνηση, την τελευταία δουλειά του –πολυσέλιδη, πλουσιότατη και τόσο φροντισμένη. Και την ξεφυλλίσαμε νοσταλγικά έχοντας μπροστά στα μάτια μας τα χρώματα και τις φωτοσκιάσεις της πόλης μας, από κάποιες εποχές που δεν γυρίζουν πίσω… Νοσταλγίες σε ασπρόμαυρο φόντο είναι ο τίτλος του ογκωδέστατου λευκώματος (384 σελίδες, χίλιες φωτογραφίες) και αφήνει εμάς τους αναγνώστες να νιώσουμε αυτά τα αισθήματα χάρη στα πρόσωπα, τα ονόματα και τα πράγματα που περνούν από μπροστά μας.

Δίχως αμφιβολία, η μεγάλη πρεβεζάνικη εικονογραφημένη έκδοση που επιμελήθηκε ο Πάνος Μουρεζίνης είναι μια σπάνια κατάθεση κοινωνικής ανθρωπολογίας. Και μάλιστα υπεύθυνα ανθρωπογεω­γραφική. Σαν τέτοια άλλωστε τη χαρακτηρίζει, από τους συνεργάτες του συγγραφέα, ο ακούραστος μελετητής της ιστορίας της πόλης μας Νίκος Δ. Καράμπελας, που προλογίζει το έργο. Και συμφώνησε, όπως μας είπε ο συγγραφέας, και ο Θανάσης Αλτιντζής, έμπειρος άνθρωπος στο χώρο των εκδόσεων, που συνέκρινε το απαράβλητο αυτό πρεβεζάνικο έργο με παρόμοια, άλλων πόλεων, που είχε την ευκαιρία να εκδώσει στον πολυετή επαγγελματικό του βίο.

Το τρίτο αυτό βιβλίο του Πάνου Μουρεζίνη για την Πρέβεζα αποτελεί μια συγκινητική προσωπογραφία και ταυτόχρονα μια μεγάλη πολεογραφία της Πρέβεζάς μας. Μια γραφή του προσώπου της. Με τα τόσα πρόσωπα, τις τόσες μορφές και τα τόσα μουτράκια της μικρής μας πόλης… Με τα «ποιος; / ποια;», «πού;», «με ποιους; / με ποιες», «με ποια ευκαιρία;», να ξεπηδούν από κάθε σελίδα του βιβλίου. Και με το αμείλικτο «πού να βρίσκεται;» να παραμονεύει σε κάθε φυλλογύρισμα…

Βυθιζόμενοι στην ανάγνωση και την παρατήρηση του υλικού που περιέχεται στο λεύκωμα, αισθανόμαστε το εξής. Πως, μια σειρά από φωτογραφίες που συνέλεξε και περιέγραψε με κάθε λεπτομέρεια ο συγγραφέας του βιβλίου αυτού, είναι σαν να τραβήχτηκαν απλά και μόνο για να συνθέσουν κάποτε αυτό το λεύκωμα. Για να συναντηθούν όλοι μαζί με όλους τους άλλους. Και όλα ζωντανεύουν προς χάρη του σημερινού αναγνώστη, έστω και αν οι πρωταγωνιστές βρέθηκαν μπροστά στο φακό πριν πενήντα, ογδόντα ή εκατό χρόνια.

Ευχαριστούμε και θαυμάζουμε τον εκλεκτό φίλο Πάνο για την τόσο χυμώδη πρεβεζάνικη δουλειά του. Για τον κόπο του και το φιλότιμό του. Για το συναγερμό πρεβεζάνικων δυνάμεων που έκανε για να βγει αυτό το λεύκωμα και για να συγκεντρωθεί και το υλικό για τον αναμενόμενο δεύτερο τόμο. Και επειδή μια λέξη αξίζει όσο χίλιες φωτογραφίες, τον συγχαίρω για το «σεβασμό» του –δική του η επιλογή της λέξης στη σελ. 8 – απέναντι στην πρεβεζάνικη οικογένειά μας. Καλοτάξιδο, αγαπητέ Πάνο.

Γιάννης Ρέντζος

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Το λεύκωμα «Πάνου Θ. Μουρεζίνη, Νοσταλγίες σε ασπρόμαυρο φόντο, Τόμος Πρώτος, Πρέβεζα 2017», βασίστηκε στα φωτογραφικά αρχεία πολυάριθμων Πρεβεζάνων που ο συγγραφέας δεν παραλείπει να αναφέρει στις λεπτομερείς ονοματολογικές λεζάντες. Περιλαμβάνει επίσης ιδιαίτερα ένθετα όπως φωτογραφία και επιστολή του Νίκου Θωμαΐδη (που σχολιάζει ιδιαίτερα ο συγγραφέας, σελ. 8), ποιήματα της Λούλας Αργυρού-Νούτσου και του Χρήστου Μαρκή, πίνακες του Λέανδρου Σπαρτιώτη, του Περικλή Μυλωνά, του Θάνου Τίλη και του Γιώργου Τσουρά και κείμενο της Μαρίας Τσολακίδη.

Η έκδοση έγινε με υποδειγματική φροντίδα του Ευριπίδη Αφεντουλίδη και εκδότη τον Λεωνίδα Νταλαμάγκα. Τη μακέτα εξωφύλλου φιλοτέχνησε η Τόνια Πασσωμένου και τη σελιδοποίηση – εκτύπωση ανέλαβε ο Άγγελος Αλτιντζής. Στην έκδοση συνέβαλε η Εθνική Ασφαλιστική με ευγενή παρέμβαση του Χριστόφορου Σαρδελή. Συνέβαλαν επίσης ως χορηγοί ο Κοσμάς Βρυώνης, οι Αφοί Θεόδ. Λιόντου, η Φερενίκη Μιχαηλίδου – Τασούλα και η οικογένεια Λευτέρη και Βαγγέλη Τζίμα εις μνήμην Αποστόλου Τζίμα.

Advertisements
This entry was posted in πρεβεζάνοι ποιητές, πρεβεζάνοι συγγραφείς, πρεβεζάνοι χορευτές, πρεβεζάνοι επιστήμονες, πρεβεζάνοι εικαστικοί, πρεβεζάνοι καλλιτέχνες, πρεβεζάνοι μουσικοί, πολεογραφία, τοπικότητα, Δημόσιος Χώρος, Μουσείο πόλης, Πρεβεζάνοι εκπαιδευτικοί, επικοινωνία, Visit Preveza and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s