ΗΜΕΡΙΔΑ ΜΙΚΡΟΓΛΥΠΤΙΚΗΣ ΙΑΠΩΝΙΚΩΝ ΑΓΑΛΜΑΤΙΔΙΩΝ NETSUKE

Μικρογλυπτά, με διαστάσεις περίπου μέχρι 6 εκατοστά, είναι κατασκευασμένα κυρίως από ελεφαντόδοντο ή και άλλο υλικό 

Το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου 2019 στην Πινακοθήκη Γιώργου Βογιατζόγλου βρεθήκαμε σε μια πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα μικρογλυπτικής netsuke (προφέρεται νέτσκε) με επίδειξη, αναλυτική εισήγηση και συζήτηση με βάση τη συλλογή ιαπωνικών αγαλματιδίων του κ. Χρίστου Χριστοφή που παρουσίασε το θέμα και το υλικό.

Ο συμπαθής και τόσο επιμελής αυτός συλλέκτης μάς εξήγησε πως είχε την ευκαιρία να συλλέξει τα νέτσκε κατά τη διάρκεια επαγγελματικών ταξιδιών του στην Άπω Ανατολή, τη δεκαετία 1983-1993. Στην παρουσίαση είχε επίσης τη χαρά να μοιραστεί μαζί μας χαρακτηριστικές περιπτώσεις για τη γνωριμία του με την ιαπωνική κουλτούρα και να μας επιδείξει ημερολόγια σχετικά με τα αποκτήματά του αυτά καθώς και ενδεικτικά βιβλία σχετικά με τα νέτσκε, από τη βιβλιοθήκη του. 

Στην εικόνα: Ο Χρίστος Χριστοφής «ξεναγεί» τους επισκέπτες της έκθεσης, διαβάζοντας σχόλιο από βιβλίο. Οι μικρές εικόνες: Επάνω αριστερά, το Μουσείο Βογιατζόγλου (Νέα Ιωνία). Επάνω δεξιά, ζωομορφικό νέτσκε. Κάτω δεξιά, ανθρωπομορφικό νέτσκε (γκέισα).

Τα μικρογλυπτά, με διαστάσεις περίπου μέχρι 6 εκατοστά, είναι κατασκευασμένα κυρίως από ελεφαντόδοντο (ή και άλλο υλικό, π.χ. ειδικό ξύλο) και είχαν αρχικά χρηστική αποστολή περίπου κινητής «κομβιοδόχης» πάνω από τα ενδύματα (κιμονό), αλλά, χάρη στην επιμελημένη κατασκευή τους, εξελίχθηκαν σε αυτόνομα αντικείμενα αισθητικής αξίας. Φέρουν όλα δύο μικρά ανοίγματα για το πέρασμα σχοινιού πρόσδεσης. Ως επιμέρους καλλιτεχνήματα είναι ζωομορφικά, ανθρωπομορφικά, θεομορφικά ή αντιστοιχούν σε άλλες απεικονίσεις. Συχνά αποτελούν αντικείμενο δημοπρασιών στους γνωστούς βρετανικούς οίκους Sotheby’s και Christie’s.

Όπως μας είπε ο κ. Χριστοφής (και αναφέρεται και στην ανακοίνωση για την ημερίδα), ο ίδιος «μετά το 1993, σταμάτησε να συγκεντρώνει αντικείμενα από ελεφαντόδοντο και θεωρεί, εδώ και πολλά χρόνια, ότι οι συλλέκτες πρέπει να αποφεύγουν την αγορά παλαιών αντικειμένων από αυτό το υλικό, γιατί έτσι ενθαρρύνουν την παραγωγή απομιμήσεων και το παράνομο εμπόριό του».

Στην Πινακοθήκη Γιώργου Βογιατζόγλου, που πρέπει επίσης να συγχαρούμε για τη φιλοξενία, συνεχίζεται με επιτυχία έκθεση με τίτλο IN MEDIO VIRTUS που επισκεφθήκαμε με την ευκαιρία της εκδήλωσης.

ΓΛΩΣΣΙΚΑ: 根 ne = ρίζα, 付 tsuke = προσκολλώ, εντάσσομαι.

This entry was posted in πολιτισμός, Δημόσιος Χώρος, Ιαπωνία and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s