Τραγουδώντας την σκλαβιά και την επανάσταση (συνέντευξη του Παντελή Μπουκάλα)

Μια πολύ ωραία ανάρτηση.
Μου κάνει εντύπωση πως από τα δημοτικά τραγούδια απουσιάζει η λέξη «Αθήνα». Εννοώ για μια περίπου χιλιάδα κομματιών που κατά καιρούς μου δόθηκε η ευκαιρία να αποδελτιώσω.
Επίσης και στη συνέντευξη απουσιάζει το κρίσιμο ερώτημα «ποιες πόλεις θυμούνται τα δημοτικά τραγούδια».
Ελπίζω ο Παντελής Μπουκάλας να το έχει καλύψει στα βιβλία του. Η κάθε πόλη και το όνομά της, πέρα από συμβολισμός και έμβλημα, είναι το μόνο πραγματικό στοιχείο στον έντεχνο δημόσιο λόγο (όταν δεν αναφέρονται πραγματικά πρόσωπα, εννοείται).

Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Σήμερα, που συμπληρώνονται επίσημα τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821 αναδημοσιεύω μια πρόσφατη συνέντευξη του φίλου Παντελή Μπουκάλα στον ιστότοπο news247 και στον Γιάννη Φιλέρη (η αρχική δημοσίευση βρίσκεται εδώ) στην οποία ο Μπουκάλας, που μελετάει επί χρόνια το δημοτικο τραγούδι και εκδίδει, ως έργο ζωής, μια πολύτομη (και πολύτιμη) μελέτη, μιλάει για το πώς αποτυπώθηκε το Εικοσιένα στη δημοτική ποίηση και για τη σχέση των αγωνιστών με το δημοτικό τραγούδι.

Η εισαγωγή του Γιάννη Φιλέρη:

Τώρα που έρχεται η επέτειος για τα 200 χρόνια της επανάστασης του 1821, αναμένοντας τα ταρατατζούμ της «Εθνικής Επιτροπής», ο καθένας από μας ανασύρει μνήμες. Όσο πιο πίσω στο παρελθόν πάει το μυαλό, άλλο τόσο περίεργες είναι και οι αναμνήσεις, με φουστανέλες, τον Παπαφλέσσα-Παπαμιχαήλ της μικρής οθόνης, να εμπλέκονται με θεατρικά στο σχολείο, πανηγυρικούς από τους Γυμνασιάρχες-Λυκειάρχες, κλαρίνα, τσάμικα και καλαματιανά

Η ηγεσία μιας άλλης «επανάστασης» στα λόγια, στρατιωτικής δικτατορίας στην…

Δείτε την αρχική δημοσίευση 3.464 επιπλέον λέξεις

This entry was posted in Δημόσιος Χώρος. Bookmark the permalink.

4 Responses to Τραγουδώντας την σκλαβιά και την επανάσταση (συνέντευξη του Παντελή Μπουκάλα)

  1. Ο/Η dimitrisfileles λέει:

    Εξαιρετικά κατατοπιστικό δημοσίευμα!!!

  2. Ο/Η dimosioshoros λέει:

    >>Τι εννοείς «η έννοια Αθήνα»;

    Στο βαθμό που οι συγκοινωνίες ήταν μηδενικές και οι σχέσεις μεταξύ περιφερειών μικρές, η Αθήνα ως πόλη ίσως δεν θα είχε κάποια αξία για τις συναλλαγές. Όμως ο συμβολισμός της Αθήνας πού είναι; Με εκπλήσσει η απουσία του. Εννοείται έστω και συγκαλυμμένα, μεταφορικά ή αλληγορικά.

    Ας πούμε, στου Νικολάου Γ. Πολίτη [Εκλογές] Τα δημοτικά τραγούδια (εκδ. γράμματα, 1991 και άλλες, 334 σελίδες) όπου, μάλιστα υπάρχει και πίνακας τοπωνυμίων μαζί με άλλα γεωγραφικά ονόματα, δεν υπάρχει καμιά αναφορά στην Αθήνα. Μόνο το εξώφυλλο έχει αθηναϊκό θέμα, από ντροπή του εκδότη, νομίζω. Το ίδιο συμβαίνει και στη συλλογή του Γιώργου Ιωάννου και σε άλλες που δεν είμαι πρόχειρος τώρα.

    Μπορούμε να φτάσουμε να ευθυγραμμιστούμε (π.χ.) με τον Χόμπσμπάουμ και να δεχτούμε πως οι συμπατριώτες μας πριν μερικούς παππούδες είχαν ξεχάσει, ανάμεσα σε άλλα, και την Αθήνα, ή ήταν θρησκευτικά αθηναιοφοβικοί, αλλά να το δηλώσουμε με θλίψη, όχι να το επισημαίνουν ακόμα και φοιτητές σε φοιτητικές εργασίες και να σφυρίζουμε αδιάφορα.

    Μου κάνει εντύπωση πως από τους εδώ εμπλεκόμενους (εμφανώς πιο ειδικούς από μένα), μεταξύ των οποίων, από τους φίλους αναγνώστες-ανταποκριτές, και το ελληνοηθέστατο (κατά δήλωσή του) συγκρότημα Αρ-Αρ & Σια, ενεργούν σαν να αγνοούν το ζήτημα της απουσίας της Αθήνας. Κρύβουν κάτι και αυτοί οι λαλίστατοι φίλοι;

    Είναι άλλωστε περίεργο ότι και στις συλλογές που έτυχε να δω, όχι συστηματικά, η κεφαλαιοποίηση αποφεύγει την έννοια της πόλης ενώ άλλες πόλεις αναφέρονται, σε κάποιο βαθμό, στα δημοτικά. Εκτός και δεν είναι έτσι στις μεγάλες εξαντλητικές συλλογές που δεν έχω υπόψη μου.

    [Η εικόνα κάτω: Θεόφιλου, η ωραία Αδριάνα των Αθηνών.]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s